نگاهی بر مطالعات بالینی در بیماری Covid -19

نگاهی بر مطالعات بالینی در بیماری Covid -19

فروردین 18, 1399

تحقیقات و اطلاعات جدید در مورد سندرم حاد تنفسی (coronavirus 2 (SARS-CoV-2، ویروسی که باعث ایجاد بیماری COVID-19 می‌شود، در این ایام موضوع مطرح در سطح جهان و دنیای پزشکی است.

گروه مطالعات Coronavirus از کمیته بین‌المللی طبقه بندی ویروس‌ها، کرونا ویروس جدید را براساس رابطه ژنتیکی که با SARS-CoV عامل شیوع بیماری آنفولانزا در سال 2002، دارد را “SARS-CoV-2” عنوان کردند. از جمله نگرانی‌های مربوط به SARS-CoV-2، طریقه و قدرت انتقال آن ذکر کرده‌اند.

مقاله‌ی منتشر شده در مجله پزشکی New England، بیان می‌کند که ویروس می‌تواند در هوا بصورت معلق ساعت‌ها و روزها روی سطوح زنده بماند، اما با توجه به بررسی‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC)، با این وجود هنوز هم به نظر می‌رسد وسیله اصلی انتقال فرد به فرد باشد.

نکات بالینی در مدیریت مراکز تشخیصی – درمانی

اخیراً، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هشدار ایمنی را صادر كرده است كه اظهار داشته انتقال مدفوعی نیز جزء موارد پر خطر انتقال SARS-CoV-2 است، که در این راستا FDA انجام موارد زیر را در خصوص هر نوع احتمال انتقال مدفوعی Fecal Microbiota Transplants (FMT) توصیه می‌کند:

  • طرح پرسش‌های بالینی از مراجعین به آزمایشگاه که درخواست آزمایش مدفوع (آنالیز-کشت) داشته، جهت غربالگری افرادی که به بیماری کووید 19 مبتلا و یا احتمالاً با ویروس SARS-CoV-2 آلوده شده باشند.
  • آگاهی بخشی به پرسنل آزمایشگاه و مراکز تشخیصی – درمانی درخصوص احتمال بالقوه آلوده بودن نمونه‌های مدفوع و احتمال انتقال SARS-CoV-2 از طریق مدفوع حتی در افراد بدون علامت بالینی.

از سویی دیگر بر اساس گزارش Medscope،  انجمن قلب آمریکا (AHA) برای کاهش شیوع SARS-CoV-2، دستورالعمل‌های موقت را در خصوص احیای قلبی – ریوی (CPR) و مراقبت‌های قلبی – عروقی افراد مبتلا به بیماری COVID-19 صادر کرده‌است.

همچنین علاوه بر اقدامات استاندارد و مبتنی بر احتیاط در ارایه این خدمات، راهنمایی‌های خاص شامل محدودکردن حضور افراد در حین انجام  CPR، انجام مراحل تهیه نمونه از سیستم تنفسی Aerosol generating procedures در اتاق‌های ایزوله و تعویض و الویت‌بندی استفاده از لباس‌های مخصوص کادر پزشکی (گان) در طی مراحل تولید آئروسل در صورت وجود کمبود البسه مخصوص، ارائه شده‌است.

این راهنما همچنین نگرانی‌های دیگر مربوط به تجهیزات محافظ شخصی و ملاحظات خاص مربوط به خدمات فوریت‌های پزشکی و سایر مواجهین با مبتلایان در سطح اول را در برمی‌گیرد.

رابطه بین فشار خون بالا و COVID-19

در ابن میان رابطه بین فشار خون بالا و COVID-19 نیز در دست بررسی است. از آنجایی که طبق آخرین دستاورد‌های پزشکی در حوزه مقابله با بیماری کووید-19 و همچنین پیداکردن روشی جهت مهار آن، ویروس SARS-CoV-2 از طریق گیرنده‌های ACE2 وارد ریه‌ها می‌شود و شواهد نشان می‌دهد که افراد مبتلا به فشار خون بالا علایم شدیدتر و بدتری را نسبت به افراد با هر بیماری زمینه‌ای دیگر دارند،  اکنون مهمترین سوال این است که آیا مهار‌کننده‌های ACE، که معمولاً برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند، باعث کمک و یا بالارفتن خطر ابتلا به COVID-19 برای این افراد می‌‍‌‌شود؟

در این مرحله مشخص نیست  که این بیماران که  از مهار کننده ACE یا مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین استفاده می کنند لازم است به مصرف ان ادامه دهند یا داروی دیگری را جایگزین کنند.

کارشناسان معتقدند برای روشن شدن این موضوع و سایر سؤالات مرتبط ، تحقیقات فوری و تکمیلی لازم است. هرچقدر یافته‌های پزشکی بیشتری پدیدار می‌شود و همه‌گیری این بیماری ادامه می‌یابد، مسائل مرتبط با COVID-19 همچنان جزء برترین موضوعات بالینی این دوره می‌باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!