غربالگری سرطان روده بزرگ

غربالگری سرطان روده بزرگ (کولون)

سرطان کولورکتال چهارمین سرطان شایع در ایران می­باشد و بیش از 90درصد موارد آن در افراد با سن بالاتر از 50 سال تشخیص داده می­شود.

تشخیص به موقع سرطان کولورکتال شانس درمان و کاهش عوارض بیماری را کاهش می­دهد.

اهمیت آزمایش خون مخفی در مدفوع

بزرگسالان بدون علامت و با احتمال خطر متوسط ابتلا به سرطان، به افرادی اطلاق می‌­گردد که 50 یا بیش از 50 سال سن داشته ، بدون علامت بالینی بوده و سابقه ابتلاء به این بیماری را نداشته باشند. درصورت مثبت شدن آزمایش خون مخفی در مدفوع لازم است آزمایش کولونوسکوپی برای بیمار جهت تایید صورت گیرد.

در افراد با احتمال خطر بالا که شامل موارد وجود سابقه فامیلی ابتلاء به سرطان روده بزرگ در اقوام درجه یک و همچنین در بیماران با سابقه بیماریهای التهابی و طولانی مدت روده می‌­باشند، احتمال ابتلاء به بیماری افزایش قابل ملاحظه ای می‌­یابد.

در اکثر موارد سرطان کولورکتال با آزمایش خون مخفی در مدفوع FOB و درصورت مثبت شدن آن، با زمایش کولونوسکوپی تکمیلی در مراحل ابتدایی و قبل از بروز علائم بالینی قابل شناسایی می­باشد و در صورت شناسایی به موقع امکان درمان آنان فراهم می­شود. انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع به طور سالیانه یا دوسال یکبار توصیه  می­شود.

افراد دارای ریسک بالا برای ابتلاء به سرطان کولورکتال

در افراد بالای 50 سال

افرادی که کاهش وزن بدون علت داشته اند

کم خونی بدون علت مشخص، بخصوص در افراد مذکر

آزمایش M2PK در مدفوع

اندازه گیری سطح کمی آنزیمی M2PK در نمونه مدفوع بعنوان آزمایشی با حساسیت و ویژگی بالا می­تواند در تشخیص پولیپ­ها و سرطانهای روده بزرگ مورد استفاده قرارگیرد. از مزایای تست M2PK میتوان به هزینه پایین آن نسبت به انجام کولونوسکوپی و غیر تهاجمی بودن آن و عدم نیاز به رعایت رژیم غذایی ویا محدودیت در مصرف غذا پیش از آزمایش اشاره نمود.

شرایط بیمار برای انجام آزمایش

آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد و روی نمونه مدفوع قابل انجام می‌­باشد. همچنین دستورالعمل لازم جهت شرایط تهیه نمونه در صفحه راهنمای مراجعین آزمایشگاه پیوند موجود می­‌باشد.

    error: Content is protected !!