راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان

راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان

بهمن 16, 1399

با در نظر گرفتن علل بروز سرطان می‌توان دریافت که این بیماری با انتخاب یک سبک زندگی مناسب تا حد زیادی قابل پیشگیری است. در ادامه به بررسی اقداماتی خواهیم پرداخت که در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر هستند.

۱- از استعمال دخانیات پرهیز کنید

مصرف دخانیات، سیگارکشیدن و حتی قرار گرفتن در معرض دود تنباکو، خطر ابتلا به انواع سرطان به‌ویژه سرطان ریه را افزایش می‌دهد. اجتناب از مصرف دخانیات و تصمیم به ترک کردن آن تاثیر بسزایی در پیشگیری از سرطان دارد.

۲- از یک رژیم غذایی سالم تبعیت کنید

اگرچه انتخاب یک رژیم غذایی سالم نمی‌تواند عدم بروز سرطان را در افراد تضمین کند اما می‌توان با رعایت آن خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد. با در نظر گرفتن موارد زیر می‌توان به راحتی یک رژیم غذایی سالم را جایگزین مواد غذایی مضر کرد:

  • رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات را در نظر بگیرید و تا حد امکان از منابع غذایی گیاهی مانند غلات کامل و لوبیا در وعده‌های غذایی خود استفاده نمایید.
  • از مصرف کالری بیش از اندازه بپرهیزید. با انتخاب غذاهای کم کالری و پرهیز از مصرف قند و چربی از بروز اضافه وزن و چاقی خودداری نمایید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید. همانطور که گفته شد مصرف مداوم و بیش از اندازه‌ی الکل یکی از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به سرطان محسوب می‌گردد. با اجتناب از مصرف آن می‌توان از بروز غده‌های بدخیم سرطانی در بدن جلوگیری نمود.
  • مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس را محدود کنید. مطابق با گزارش سازمان بهداشت جهانی مصرف مداوم گوشت فراوری شده ارتباط مستقیمی با بروز بیماری سرطان دارد. لذا با جایگزین کردن آن با پروتئین‌های گیاهی می‌توان خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد.

۳- ورزش کردن را فراموش نکنید

داشتن وزن متناسب می‌تواند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه، پروستات، ریه، روده‌ی بزرگ و کلیه را کاهش دهد. با داشتن تحرک و فعالیت بدنی علاوه بر حفظ نشاط و شادابی می‌توان وزن بدن را کنترل کرد. همچنین از ابتلا به سرطان جلوگیری نمود. به همین منظور توصیه می‌شود تا افراد به طور متوسط ۳۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند.

۴- آفتاب سوختگی را دست کم نگیرید

سرطان پوست یکی از شایع‌ترین انواع سرطان و در عین حال قابل پیشگیری ترین نوع آن است. توجه به نکات زیر در پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست ضرورت دارد:

  • از قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب، به ویژه بین ۱۰ صبح الی ۴ عصر که میزان تابش آفتاب شدیدتر است، خودداری نمایید.
  • از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید. این وسایل از پوست در برابر تابش شدید آفتاب محافظت می‌کنند.
  • از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید. استفاده از ضدآفتاب حتی در روزهای ابری نیز اهمیت ویژه‌ای داشته و با کاهش میزان آفتاب سوختگی، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.
  • از سالن‌های سولاریوم دوری کنید. یکی از عوارضی که سالن‌های سولاریوم در دراز مدت در پی دارند ابتلا به سرطان‌های پوستی خواهد بود. بنابراین به منظور حفظ سلامت و پیشگیری از بروز سرطان توصیه می‌شود از برنزه کردن به وسیله‌ی دستگاه‌های سولار اجتناب کنید.

۵- آزمایشات سالانه را فراموش نکنید.

بیماری سرطان در مراحل اولیه راحت‌تر درمان می‌شود. از این رو با انجام آزمایشات منظم و دوره‌ای می‌توان در صورت مبتلا بودن فرد به سرطان به سرعت و پیش از آن که بیماری به مراحل پیشرفته‌تر خود برسد، اقدام به درمان نمود و از بروز خطرات بعدی پیشگیری کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آزمایشات پیشگیری و غربالگری کلیک نمایید.

چگونه سرطان را درمان کنیم؟

همانطور که گفته شد چنانچه بیماری سرطان به موقع تشخیص داده شود می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری نموده و راحت تر آن را درمان کرد. از جمله روش‌های درمانی سرطان می‌توان موارد زیر را نام برد:

۱- شیمی درمانی: شیمی درمانی یکی از شناخته‌ شده‌ترین روش‌های درمان سرطان است. در این روش برای از بین بردن سلول‌های سرطانی از داروهایی استفاده می‌شود که سلول‌هارا مورد هدف قرار داده و به کوچک شدن تومورها کمک می‌کنند. اما عوارض جانبی این داروها ممکن است شدید باشد.

۲- هورمون درمانی: این روش شامل مصرف داروهایی می‌شود که باعث تغییر در نحوه عملکرد برخی هورمون‌های بدن شده و یا در ترشح آن‌ها توسط بدن اختلال ایجاد می‌کنند. این روش در درمان سرطان‌هایی مانند سرطان پروستات و سینه موثر خواهد بود.

۳- ایمنوتراپی: روش ایمنوتراپی در چند دهه‌ی اخیر نقش مهمی در درمان سرطان داشته است. در این روش از داروها و سایر روش‌های درمانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تشویق آن برای مبارزه با سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

۴- پزشکی شخصی (Personalized Medicine): این روش درمانی بر اساس ژنتیک فرد صورت می‌گیرد. به این معنی که داروهایی که در این روش در نظر گرفته می‌شوند مختص هر بیمار هستند.

۵- پرتودرمانی: روش پرتو درمانی از جمله رایج‌ترین روش‌هایی است که در درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش برای از بین بردن سلول‌های سرطانی از پرتوهای گاما ،ایکس و غیره استفاده می‌شود. این روش ممکن است به تنهایی و یا به همراه سایر روش‌های درمانی ذکر شده استفاده شود.

۶- پیوند سلول‌های بنیادی: با استفاده از روش‌های پرتو درمانی و شیمی درمانی برخی از سلول‌های بدن (شامل گلبول‌های سفید و قرمز) از بین می‌روند. استفاده از روش پیوند سلول‌های بنیادی می‌تواند در بازیابی این سلول‌ها و درمان سرطان‌ به ویژه سرطان خون مفید واقع شود.

۷- عمل جراحی: انجام عمل جراحی هنگامي كه فرد دچار تومور سرطاني شود، می‌تواند از گسترش بیماری جلوگیری کرده و در درمان آن موثر باشد.

۸- درمان هدفمند(Targeted Drug Therapy)داروهایی که در روش درمان هدفمند مورد استفاده قرار می‌گیرند عملکردی مشابه با داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی دارند. با این تفاوت که این داروها تنها سلول‌هایی را مورد هدف قرار می‌دهند که رشد و تکثیری غیر عادی دارند و برخلاف روش شیمی درمانی، سلول‌های سالم آسیبی نمی‌بینند.

با مرور کلی بر مطالب گفته‌شده می‌توان دریافت که سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می‌شود. درصورتی که با انتخاب یک سبک زندگی مناسب می‌توان از اغلب مرگ‌های مرتبط با این بیماری جلوگیری نمود. ما با ارائه‌ی مقاله‌ی حاضر و تاکید بر روش‌های جلوگیری از بروز سرطان،  امیدواریم تا سهم خود را در کاهش روند رو به رشد این بیماری ایفا کرده و از بار سنگینی که این بیماری برای افراد، خانواده‌های آن‌ها و حتی جوامع به همراه دارد بکاهیم.

1 دیدگاه
  1. مرسی عالی بودن انشالله با رعایت همه این موارد هیچ بیمار سرطانی در جهان وجود نداشته باشه و همه مریضا شفا پیدا کنن

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!