غربالگری بیماری‌های پروستات

آنتی‌ژن اختصاصی پروستات PSA، توسط غده پروستات در سیستم تناسلی آقایان، ساخته می­‌شود و مقدار آن را می­توان با آزمایش خون سنجید. با افزایش سن در آقایان اندازه پروستات افزایش یافته و ممکن است منجر به فشار به مجرا یا پیشابراه شده و مانع جریان ادرار و تخلیه مثانه بطور کامل گردد. مقادیر PSA نیز با افزایش اندازه پروستات افزایش می‌­یابد.

هرچه میزان PSA بیشتر از حد طبیعی باشد شانس ابتلا به بیماری پروستات نیز بیشتر می­باشد.

غربالگری به شناسایی شواهد بیماری قبل از ظهور علائم بالینی کمک می­کند و آزمایش PSA یکی از مواردی است که در غربالگری مشکلات پروستات از جمله سرطان پروستات ارزیابی می­‌شود.

افزایش میزان PSA ممکن است ناشی از عوامل ذیل نیز باشد:

  •  معاینات بالینی پروستات بیمار توسط پزشک
  •  بزرگی خوش خیم پروستات
  •  عفونت و التهاب در دستگاه ادراری
  •  انجام فعالیت جنسی قبل از انجام آزمایش

اندازه گیری آنتی‌ژن اختصاصی پروستات

آزمایش PSA یکی از بهترین روش­های غیرتهاجمی برای غربالگری بیماری­های پروستات از جمله بدخیمی­‌های پروستات می­باشد و هزینه زیادی ندارند. سرطان پروستات رشد آهسته‌ای دارد و به همین دلیل تشخیص این بدخیمی شانس درمان و کنترل عوارض بیماری را بطور محسوس و قابل توجهی افزایش می­دهد.

انجمن ارولوژی آمریکا اندزه گیری سالیانه PSA را برای آقایان با سن بیشتر از 50 سال توصیه می­نماید. درکسانی که یکی از بستگان درجه اول آنان در سنین پایین دچار سرطان پروستات شده اند این آزمایش را باید از سن 40 سالگی بصورت سالیانه انجام دهند.

آنتی‌ژن اختصاصی پروستات در فرم­های گوناگونی درخون وجود دارد. بخشی از PSA در خون بصورت آزاد (Free PSA) و بخشی از آن در ترکیب با مولکول­های دیگر می­‌باشد و اندازه گیری PSA آزاد و توتال و محاسبه نسبت این دو بعنوان شاخصی موثر در غربالگری بیماری، حائز اهمیت می­باشد که بطور معمول درخواست می‌­گردد.

شرایط بیمار برای انجام آزمایش:

آزمایش روی نمونه خون انجام می­شود  و نیاز به ناشتایی ندارد.

    error: Content is protected !!