بخش ایمنواسی و سرولوژی

ایمنی‌شناسی یا ایمونولوژی یکی از شاخه‌های زیست‌ شناسی است که به بررسی انواع واکنش‌های ایمنی جانداران در برابر آنتی‌ژن‌های بیگانه و روند ایجاد مصونیت در برابر عوامل بیماری‌زا می‌پردازد. این علم هم به جنبه های فیزیولوژیک پاسخ دفاعی بدن به عوامل بیگانه، و هم به جنبه های پاتولوژیک سیستم ایمنی مانند بیماری‌های خودایمنی، حساسیت، نقص ایمنی، واکسیناسیون و پیوند اعضاء می‌پردازد.

سیستم ایمنی بدن سیستمی پیچیده و در نهایت دقت می‌باشد که شامل اعضاء متنوع، با عملکردی متفاوت و مرتبط می‌باشند و در صورت کوچکترین تداخل و ناهماهنگی در انجام وظایف اعضاء آن امکان پیدایش اختلالات و ظهور عوارضی وخیم و بعضا غیر قابل برگشت وجود دارد. با استفاده از روش‌های ایمونواسی می توان انواع هورمون‌ها، تومورمارکرها، آنتی‌بادی علیه عوامل عفونی و نیز آنتی بادی‌های عامل بیماری های خودایمنی را شناسایی کرد که در ذیل این بخش به آن‌ها اشاره شده است.

بخش تخصصی ایمونواسی آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند با بهره گیری از تکنولوژِی نوین تشخیصی با حساسیت و دقت بالا تجهیز از معتبر ترین کمپانی های روز دنیا که تماما تحت کنترل و نظارت بوده از قبیل Roche, Biomerieux, Euroimmun همانند فلورسنت اسی و ایمونوبلات به صورت روزانه تست‌های درخواستی انجام شده و برای جواب دهی آماده می کنند.

سرولوژی

سرولوژی مطالعه علمی سرم و سایر مایعات بدن است. در عمل سرولوژی معمولا به تشخیص آنتی بادی هایی که در سرم وجود دارند و به طور معمول در پاسخ به عفونت تشکیل می شوند اشاره می‌کند. از تست‌های سرولوژیکی می توان برای شناسایی عفونت‌های حاد و یا مزمن استفاده کرد و نیز می‌تواند برای کمک به تشخیص بیماری‌های خودایمنی خاص که در آن‌ها آنتی‌بادی مشاهده نمی‌شود مانند هیپوگاماگلوبولینمی استفاده کرد.

بخش ایمونواسی آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند در حیطه های زیر دارای فعالیت می باشد:

شاخص های مهم بخش تشخیص ایمونواسی و سرولوژی عبارتند از:

  • استقرار سیستم مدیریت کیفیت در قالب استانداردهای ملی و ایزو (10002 +ISO 9001)
  • نظارت مستمر بر کیفیت انجام آزمایش با توجه به کنترل کیفی داخلی و خارجی (در برخی موارد)
  • سرعت در انجام آزمایش‌ها به طوری که در موارد اورژانس زمان حاضر شدن نتیجه  آزمایش به کمتر از 2ساعت می‌رسد.
  • تنوع قابل توجه در تست‌های تخصصی
  • بهره مندی از کارکنان با حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته های مرتبط و دارای دانش و تجربه لازم
  • بکارگیری تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا

دستگاه‌ها و تجهیزات بخش

    error: Content is protected !!