امیکرون؛ نوع جدید ویروس کرونا

امیکرون؛ نوع جدید ویروس کرونا

آذر 6, 1400

سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز جمعه 5 آذرماه 1400، نوع جدیدی ازSARS-CoV-2  را گزارش نمود. به گفته این سازمان، این گونه جدید ویروس کرونا (B.1.1.529) برای اولین بار از یک نمونه جمع‌آوری شده در آفریقای جنوبی در تاریخ 18 آبان‌ماه 1400 جداسازی و برای نخستین بار به WHO گزارش شد. این سویه جدید به عنوان “نوع سویه نگران‌کننده” (VOC)، ابتدا بنام Nu اعلام شد که در ادامه به علت تشابه تلفظ Nu با کلمه New ، آنرا Omicron “امیکرون پانزدهمین حرف از حروف الفبای یونانی است”، طبقه‌بندی و نامگذاری کرد و از کشورهای جهان خواست تا نظارت و تلاش‌های در جهت شناسایی این سویه جدید را افزایش دهند.

آفریقای جنوبی در هفته‌های اخیر همزمان با ظهور جهش در عامل بیماری کووید19 و تشخیص نوع B.1.1.529، شاهد افزایش شدید موارد عفونت ویروسی کووید19 بوده است. سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این گونه دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آنها نگران‌کننده هستند. تقریبا تمام استان های آفریقای جنوبی را درگیر خود کرده است.”

در حالی که اطلاعات کمی در مورد این گونه وجود دارد، گفته می‌شود این واریانت با 30  تغییر از جمله سه حذف ژنی (deletion) کوچک و یک القاء ژنی (insertion) کوچک در پروتئین اسپایک (S protein) مشخص می‌شود که از این تعداد، 15 مورد جهش‌ها در ناحیه اتصال گیرنده سلولی می‌باشد که احتمالاً به فرار ویروس امیکرون از سیستم ایمنی منتهی می‌شود. این امر حاکی از افزایش خطر ابتلا به عفونت مجدد با این نوع گونه در مقایسه با سایر سویه‌های شناخته شده است و انتظار میرود تعداد موارد ابتلا به این نوع ویروس کرونای جدید در حال افزایش باشد.

آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند با استفاده از معتبرترین کیت‌ تشخیص ملکولی (PCR)، مکان‌های خاصی از ژنوم ویروسی را که در انواع جهش‌یافته ویروس کرونا؛ ازجمله واریانت، امیکرون، آلفا و یا دلتا تغییر نیافته اند، امکان غربالگری انواع سویه‌های کرونا ویروس را فراهم می‌کنند. از اینرو جای نگرانی برای تشخیص بیماری کووید19 با کیت‌های تشخیصی ملکولی (PCR) مورد استفاده در آزمایشگاه پیوند وجود ندارد. البته لازم به ذکر است تعیین نوع واریانت جنبه تحقیقاتی داشته و کاربرد آن در برنامه‌ریزی‌های غربالگری، کنترل و پیگیری می‌باشد.

جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره  71400004 تماس حاصل فرمایید.

منابع:

  1. https://www.nature.com/articles/d41586-021-03552-w
  2. https://sacoronavirus.co.za/2021/11/25/sars-cov-2-sequencing-new-variant-update-25-november-2021/
  3. https://www.cdc.gov/media/releases/2021/s1126-B11-529-omicron.html

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!