آزمایش چک آپ سلامت شامل چه مواردی است؟

آزمایش چک آپ سلامت شامل چه مواردی است؟

اردیبهشت 17, 1403

چک آپ دوره‌ای سلامت با انجام آزمایش‌های مختلف خون، مدفوع و ادرار قابل انجام است. اگرچه آزمایشات مختلف دیگری نیز وجود دارند که برای چک آپ سلامت مورد توجه قرار می‌گیرند، اما آزمایشات ذکر شده عمومی هستند و هم خانم‌ها و آقایان می‌توانند آن‌ها را انجام دهند. آزمایش چک آپ سلامت، یک آزمایش اختصاصی است که از سوی آزمایشگاه‌ها به صورت تخصصی انجام می‌شود تا وضعیت سلامت هر فرد مشخص گردد. اگر می‌خواهید بدانید که در این آزمایش چه مواردی مورد بررسی قرار می‌گیرند، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

آزمایش چک آپ سلامت شامل چه مواردی است؟

آزمایش چک آپ سلامت خون چیست؟

یکی از بهترین آزمایش‌هایی که می‌تواند برای چک آپ سلامت انجام شود، آزمایش چک آپ سلامت از طریق انجام آزمایش برروی نمونه خون است. این آزمایش می‌تواند بسیاری از فاکتورهای مربوط به سلامتی را مشخص کرد. از این رو باید حتما از پزشک درخواست کنید که یک آزمایش کامل خون برای شما تجویز کند تا اکثر فاکتورهای مهم در داخل آزمایش بررسی شوند. مهم‌ترین فاکتورهایی که باید در آزمایش چک آپ خون مورد بررسی قرار گیرند، شامل موارد زیر می‌باشند. برای انجام این آزمایشات در اکثر مواقع نیاز است که ناشتا باشید. با این حال بهتر است که در این مورد حتما با آزمایشگاه یا پزشک صحبت کنید.

  • CBC: آزمایش سی بی سی برای شمارش کامل سلول‌های خونی بدن انجام می‌شود. در این آزمایش میزان گلبول‌های قرمز و سفید خون به طور دقیق مشخص می‌شوند تا بیماری‌های خونی و عفونی را بتوان تشخیص داد.
  • FBS: این فاکتور در آزمایش خون فرد بسیار مهم است و میزان قند خون فرد را به صورت ناشتا اندازه گیری می‌کند.
  • TG: تری گلیسیرید یکی از انواع چربی‌های خون است که بالا بودن آن می‌تواند به بیماری‌های قلبی و عروقی منجر شود.
  • Cholesterol: کلسترول خون در واقع چربی خون را نشان می‌دهد که بالا بودن آن، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. از این رو حتما باید در آزمایش چک آپ سلامت، میزان کلسترول خون بررسی شود.
  • LDL: این فاکتور میزان چربی خون بد را اعلام می‌کند. اگر میزان چربی خون بد بالا باشد، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • HDL: این فاکتور میزان چربی خون بد ر مشخص می‌کند که عامل اصلی تصلب شرایین و گرفتگی عروق است.
  • AST: AST یک نوع آنزیم است که در کبد وجود دارد. این آنزیم کبدی باید در سطح استانداردی در خون وجود داشته باشد، افزایش یا کاهش این آنزیم نشان دهنده بیماری‌های کبدی است.
  • ALT: علاوه بر AST، ALT نیز برای بررسی وضعیت کبد در آزمون خون مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • Urea: آزمایش اوره یکی از آزمایشات مهم برای چک آپ سلامت است که وضعیت سلامت کلیه‌ها را مشخص می‌کند. این آزمایش می‌تواند صحت کارکرد کلیه‌ها را مورد بررسی قرار دهد.
  • Creatinine: کراتینین و اوره هر دو برای بررسی وضعیت عملکرد کلیه‌ها انجام می‌شوند. از این رو باید حتما برای انجام آزمایش چک آپ سلامت، از وجود این دو فاکتور در آزمایش اطمینان حاصل کرد. به خصوص در شرایطی که افراد دارای مشکلات کلیوی خانوادگی هستند.
آزمایش چک آپ سلامت ادرار

آزمایش چک آپ سلامت ادرار

آزمایش چک آپ سلامت ادرار با گرفتن نمونه ادرار انجام می‌شود. در این آزمایش می‌توان عفونت‌های ادراری، بیماری‌های کلیوی، دیابت و بسیاری از موارد دیگر را مورد بررسی قرار داد. رنگ ادرار، بو، اسیدیته، پروتئین موجود در ادرار، میزان گلبول‌های موجود و …، همگی در این آزمایش مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای انجام این آزمایش، بهتر است که ادرار اول صبح خود را نمونه گیری کنید که غلظت بالایی داشته باشد. برای انجام آزمایش ادرار و مدفوع، نیاز به ناشتایی نیست.

آزمایش مدفوع برای چک آپ

آزمایش مدفوع یکی از مهم ترین آزمایشات برای چک آپ سلامت است. البته در موارد محدودی پزشک این آزمایش را تجویز می‌کند و در بیشتر مواقع آزمایش چک آپ سلامت خون کافیست. در آزمایش مدفوع، رنگ مدفوع، شکل، میزان گلبول‌های سفید موجود در آن، باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها و … در مدفوع بررسی می‌شوند. همچنین وجود خون مخفی در مدفوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آزمایش چک آپ سلامت با نتایج دقیق

آزمایشگاه پیوند؛ همراه شما برای انجام آزمایش چک آپ سلامت

در صورتی که قصد انجام آزمایش چک آپ سلامت را دارید، حتما باید به یک آزمایشگاه تشخیصی طبی و تخصصی معتبر مراجعه کنید تا بهترین خدمات را در این زمینه به شما ارائه کند. آزمایشگاه پیوند، یکی از بهترین آزمایشگاه‌هایی است که در تهران با سابقه خدمت رسانی نزدیک به دو دهه می باشد و سرویس نمونه گیری در منزل و محل را نیز دارد. می‌توانید برای انجام آزمایش چک آپ سلامت، از طریق آزمایشگاه پیوند اقدام کنید.

البته برای انجام آزمایش چک آپ سلامت به همراه بیمه، باید حتماً پزشک آزمایش را برای شما تجویز کرده باشد. می‌توانید بسته به شرایط جسمی خودتان، علاوه بر آزمایش خون از پزشک درخواست کنید که آزمایش مدفوع و ادرار را نیز برای شما بنویسد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!