سنجش آنتی‌بادی برضد کرونا به روش سرولوژی

سنجش آنتی‌بادی برضد کرونا به روش سرولوژی

شهریور 23, 1400

تشخیص آزمایشگاهی مبتی بر روش الایزا

سنجش ایمونوسوربنت مرتبط با آنزیم (ELISA) یک آزمایش ایمونو شیمیایی (Immunoassay) است که برای اندازه‌گیری آنتی‌ژن عامل بیماریزا و یا آنتی‌بادی بر علیه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند با دارا بودن کادری مجرب و استفاده از بروزترین متدهای روز دنیا دارای تجربه گسترده‌ای در توسعه تشخیص آزمایشگاهی و روش‌های تشخیصی برپایه ELISA و ایمونواسی است.

همانوطور که گفته شد یکی از متداول‌ترین متدهای مورد استفاده در تشخیص بیماری‌ها، روش سنجش سطح آنتی‌بادی علیه عامل بیماری و یا آنتی ژن عامل بیماری‌زا برای تشخیص است. این آزمایش به ویژه برای تشخیص بیماری‌های عفونی مفید است که عموماً بصورت کمی است و به ما می‌گوید که چقدر میزان آنتی‌بادی یا آنتی‌ژن در نمونه گرفته‌شده وجود دارد. آگاهی از غلظت آنتی‌ژن/ آنتی‌بادی موردنظر در نمونه‌های مرتبط از نظر بالینی برای سنجش بسیار مهم است زیرا این اطلاعات حساسیت سنجش مورد نیاز برای تشخیص بیماری را مشخص می‌کند.

سنجش‌های روش تشخیصی ELISA دارای حساسیت قابل قبولی بوده و قابلیت انجام برروی نمونه خون (سرم و یا پلاسمای) فرد نمونه گیری شده را دارد. در نتیجه، روش تشخیصی ELISA  توسط اکثر تشخیص آزمایشگاهی‌های بزرگ مورد استقبال قرار می‌گیرد.

آزمایش آنتی بادی SARS-CoV-2 برای برآورد شیوع COVID-19 در جمعیت
آزمایش آنتی بادی SARS-CoV-2 برای برآورد شیوع COVID-19 در جمعیت

تشخیص آزمایشگاهی آنتی‌بادی برعلیه پروتئین Spike ویروس کرونا (SARS-CoV-2 anti-spike protein RBD IgGs) در آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند، با استفاده از کیت‌های معتبر محصول کمپانی euroimmun می‌باشد و همه روزه این آزمایش در آزمایشگاه پیوند صورت می‌گیرد.  هدف این آزمایش تأیید تولید آنتی بادی هایی در بدن است که فرد را از ابتلای مجدد به عفونت شدید COVID-19 یا بستری شدن در بیمارستان محافظت می‌کند. این آنتی‌بادی همچنین ممکن است در نتیجه عفونت با SARS-CoV-2 ایجاد شوند.

تشخیص آزمایشگاهی آنتی‌بادی کرونا (سرولوژی): اطلاعات برای مراجعین

تشخیص آزمایشگاهی آنتی‌بادی کرونا به دنبال آنتی‌بادی‌ها در نمونه‌ای است تا مشخص شود آیا فردی قبلاً به ویروس عامل COVID-19 عفونت داشته است. آزمایش آنتی‌بادی کرونا   COVID-19می‌تواند به شناسایی افرادی که احتمالاً مبتلا به ویروس SARS-CoV-2 بوده‌اند یا از عفونت COVID-19 بهبود یافته‌اند، کمک کند.

 در حال حاضر ، محققان نمی‌دانند که آیا وجود آنتی‌بادی‌ها به این معنی است که شما در برابر COVID-19 مصون هستید یا خیر. یا اگر مصون هستید ، چقدر طول می‌کشد و همچنان در حال تحقیق در این خصوص هستند. ولیکن بطور کلی در افرادی که واکسیناسیون کووید 19 را دریافت کرده‌اند ، تشخیص آزمایشگاهی آنتی‌بادی کرونا برای تعیین ایمنی یا محافظت در برابر COVID-19  از سوی مراجع علمی توصیه نمی‌شود و تنها می‌تواند میزان پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به عفونت را تعیین کند.

بیماری همه گیر جهانی سندرم تنفسی حاد شدید کروناویروس  SARS-CoV-2منجر به تحقیقات فعال در زمینه تشخیص و درمان‌های دارویی آن شده است. در حالی که واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس (qRT-PCR) معتبرترین روش برای تشخیص ژن‌های ویروسی SARS-CoV-2 است، آزمایش‌های سرولوژیکی برای آنتی‌بادی‌های ضد ویروسی خاص نیز کمک کننده است.

آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند پس از کسب تاییدیه‌های لازم از مراجع ذیصلاح ازجمله معاونت درمان دانشگاه و اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و آزمایشگاه مرجع سلامت، از ابتدای شروع همه‌گیری بیماری کووید-19، مجوز انجام تست ملکولی  CoVID-19 و آزمایش سرولوژیک (آنتی‌بادی)کرونا را کسب نموده‌ و نام این آزمایشگاه در فهرست آزمایشگاه‌های همکار تشخیص ملکولی کرونا ویروس جدید  (CoVID-19) قرار گرفته است. این آزمایش به صورت روزانه قابل انجام بوده و کلیه مراحل انجام کار طبق آخرین دستورالعمل‌های ملی و بین‌المللی با بهترین سطح دقت و سرعت در بخش مجزا از سایر بخش‌های آزمایشگاهی، قابل ارایه می‌باشد.

جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌ 71400004 تماس حاصل فرمایید.

منابع:

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!