سوالات رایج در خصوص واکسیناسیون کرونا

سوالات رایج در خصوص واکسیناسیون کرونا

اردیبهشت 22, 1400

واکسن‌ها یکی از موثرترین ابزارها برای کنترل بیماری‌های همه گیر از جمله COVID-19 هستند. آنها روشی ایمن و موثر برای محافظت از سلامتی فرد و جامعه می‌باشند. واکسن‌ها بدن را تحریک می‌کنند بنحوی که آنتی بادی ایجاد شده برای مقابله با ویروس عامل COVID-19، بدن را در برابر عفونت مقاومت کرده و سیستم ایمنی بدن را آماده نگه می‌دارد. این واکسن‌ها ممکن است از نظر فناوری متفاوت باشند اما همه آنها در افزایش سیستم ایمنی بدن کار یکسانی را انجام می‌دهند.

درک این نکته مهم است که واکسن‌های COVID-19 قادر به ایجاد پاسخ ایمنی بدون ایجاد بیماری هستند و واکسن‌های COVID-19 حاوی ویروس زنده نیستند.

همه واکسن‌ها تحت آزمایش کافی قرار دارند و چندین مرحله از آزمایشات پیش بالینی و بالینی را قبل از تأیید برای استفاده طی می‌کنند.

عوارض جانبی واکسن

عوارض جانبی جزئی در طی هفته اول پس از دریافت واکسن امری طبیعی است و این علائم در هنگام مصرف هر نوع واکسن شایع است. علائم می توانند به مدت یک ماه ادامه داشته باشند و احتمالاً بعد از مصرف دوز دوم شدیدتر خواهد بود ، زیرا سیستم ایمنی بدن شما روش حمله به ویروس COVID-19 را تشخیص می دهد.

  • خستگی و سردرد
  • تب
  • درد ، تورم یا قرمزی در محل تزریق
  • درد مفصل
  • استفراغ و اسهال
  • لرزیدن
  • درد عضلانی
سوالات متداول

برای تعیین مدت زمان موثر بودن این واکسن و مدت زمان اثربخشی آن خیلی زود است. پس از دستیابی به اطلاعات بیشتر، در این زمینه ارائه خواهیم کرد.

اگر بیمار مبتلا به عفونت COVID-19 فعال باشد، بیمار باید واکسیناسیون را تا زمان کامل شدن دوره بیماری به تعویق بیاندازد. اگر عفونت متوسط ​​یا شدید بوده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد ، زمان واکسیناسیون پس از عفونت به تصمیم تیم پزشکی بیمار بستگی دارد. با این حال ، تمام موارد خفیف یا موارد بدون علائم می توانند واکسن را پس از اتمام دوره نقاهت مصرف کنند.

ارتباطی بین دریافت واکسن و نتیجه آزمایش ملکولی کووید-19(PCR) وجود ندارد زیرا واکسن باعث COVID-19 نمی‌شود.

تصمیم در مورد انتخاب واکسن یک انتخاب شخصی است. با این حال، توجه داشته باشید که همه واکسن‌های موجود در کشور بسیار کارآمد ، ایمن و موثر هستند.

مصرف بیش از یک نوع واکسن برای یک فرد در همان دوره توصیه نمی‌شود ، بعلاوه هیچ مدرک علمی وجود ندارد که دوره بین یک نوع واکسن و دیگری را تاکنون تعیین کند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که هر دو دوز واکسن مشابه را مصرف کرده اید.

بله ، تمام اقدامات احتیاطی حتی پس از استفاده از واکسن COVID-19 نیز باید انجام شود ، از جمله پوشیدن ماسک (2 لایه)، حفظ بهداشت فردی و شستشو دست‌ها در همه زمان‌ها و حفظ فاصله فیزیکی بین شما و دیگران.

بله ، واکسیناسیون برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن ایمن ، موثر و مشخص است زیرا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض COVID-19 هستند.

پزشک معالج شما در صورت داشتن موارد منع مصرف خاصی برای مصرف واکسن ، به شما اطلاع می دهد.

پزشک معالج شما قبل از مصرف واکسن ، شما را در مورد ایمنی فرآیند واکسیناسیون راهنمایی می‌کند. شرح حال پزشکی و لیست داروهای دقیق خود را به پزشک خود ارائه دهید. بعلاوه، لطفاً اطمینان حاصل کنید که اگر به هر دارویی حساسیت دارید یا آلرژی دیگری دارید، پزشک خود را در جریان بگذارید.

تا کنون هیچ مطالعه و شواهدی مبنی بر اینکه واکسن کرونا منجر به کاهش قدرت باروری در مردان می‌شود ارایه نشده و اساس علمی ندارد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!