شعار هفته سلامت سال 1402، با پزشک خانواده، سلامت برای همه

شعار هفته سلامت سال 1402، با پزشک خانواده، سلامت برای همه

اردیبهشت 8, 1402

عقل سالم در بدن سالم است

حتماً ضرب‌المثل «عقل سالم در بدن سالم است» را شنیده‌اید. این مثل در واقع به ما می‌گوید که برای داشتن سلامت روانی، ابتدا باید به سلامت جسمی خود رسیدگی کنیم. از طرفی داشتن جسمی سالم به معنی سالم بودن شما نیست و ممکن است برخی از اختلالات به زمان بیشتری برای تاثیرگذاری بر جسم شما نیاز داشته باشند. در ادامه قرار است درباره هفته سلامت سال 1402 و محورهای مهم آن برای امسال صحبت کنیم. مطالبی که اهمیت مراجعه به پزشک و انجام چک آپ سلامت در دوره‌های زمانی منظم را نشان خواهد داد

عقل سالم در بدن سالم است، به جسم خود بیشتر اهمیت دهیم
عقل سالم در بدن سالم است، به جسم خود بیشتر اهمیت دهیم

شعار هفته سلامت سال 1402 «سلامت برای همه با پزشکی خانواده» می‌باشد. در واقع با توجه به نقش خانواده در سلامت بخش‌های مختلف جامعه، سازمانهای بهداشتی کشور ترجیح داده است تا در این زمینه اطلاع‌رسانی بیشتری انجام دهد. خانواده و پزشک خانواده در صورتی که با هم هماهنگی داشته باشند، می‌توانند نیاز به درمان را بسیار کاهش دهند.

شعار هفته سلامت سال 1402، همان «پیشگیری بهتر از درمان» است

در شعار هفته سلامت سال 1402 در اصطلاح به پزشکی خانواده بیشتر اهمیت داده شده است و به نقش آن در سلامت جامعه اشاره کرده است. اما چرا تاثیر پزشک خانواده اینقدر مهم است؟

تفاوتی که پزشک خانواده با سایر پزشکان دارد این است که پزشک خانواده در زمینه مراقب‌های پیشگیرانه آموزش دیده‌ است. در واقع به این دلیل که پزشک وقت زیادی را با افراد یک خانواده سپری می‌کند، می‌تواند برنامه‌های سلامت خود را به گونه‌ای تنظیم کند که شامل اقدامات پیشگیرانه باشد. برای پزشک خانواده مهم نیست که شما چند سال داشته باشید، هدف او تعامل با شماست، تا کار به مرحله آخر و درمان کشیده نشود.

شعار هفته سلامت 1402، همان پیشگیری بهتر از درمان است
شعار هفته سلامت 1402، همان پیشگیری بهتر از درمان است

در واقع و به صورت کلی شعار هفته سلامت سال 1402 همان مثل معروف « پیشگیری بهتر از درمان است» می‌باشد و سازمان‌های بهداشتی کشور با معرفی معیارهایی می‌خواهد مفهوم مراجعه به پزشک را تغییر دهد.

برای تضمین کیفیت زندگی داشتن برنامه پیشگیرانه کاملا ضروری است. یعنی نباید به هنگام بیماری به پزشک مراجعه کنیم؛ بلکه باید در دوره‌های مختلف به پزشک و آزمایشگاه تشخیص طبی مجهز مراجعه کنیم و از سلامت جسم خود آگاه شویم.

از سوی دیگر در هفته سلامت سال 1402 تمرکز بیشتر بر روی افراد است و نه بیماران. بیمارستان‌ها از بابت انتقال بیماری‌ها پرخطر و شلوغ هستند و ممکن است زمانی بیشتر از حد معمول جهت ارایه خدمات مورد نیاز به بیماران صرف شود. از سوی دیگر اگر نمی‌خواهید کارتان به بیمارستان بکشد، با داشتن برنامه پزشکی مرتب و مراجعه به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، می‌توانید از وضع سلامت خود اطلاعات کاملی داشته باشید. با این کار هم خود را از دست بیمارستان‌ها آزاد کردید و هم اینکه آسایش روانی خود را ایجاد کردید.

چک آپ سلامت، چرا مهم است؟

هدف از آنچه در عنوان بالا گفته شد این است که با اقدامات پیشگیرانه، وضع سلامت خود را به دست بگیرید. یکی از این اقدامات پیشگیرانه چک آپ سلامت است. اکنون در این عنوان اهمیت آن را بررسی می‌کنیم.

نمونه‌گیری در منزل آزمایشگاه پیوند
چک آپ سلامت باعث پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود

بسیاری از افراد بیان می‌کنند که سبک زندگی سالمی دارند، ورزش می‌کنند و رژیم غذایی مناسبی دارند، پس چرا باید به چک آپ سلامت اهمیت دهند؟

دلیل این کار این است که مراجعه منظم به پزشک خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد. در چک آپ سلامت شما از سر تا پا به صورت کامل معاینه می‌شوید و پزشک از سلامت کامل شما آگاه خواهد شد. در ضمن در صورت وجود بیماری، می‌توانید او را در همان مراحل اولیه گیر بیندازید.

دلیل دیگر این است که استرس تاثیر زیادی بر روی جسم و سلامت ما دارد. در ضمن همه روزه در محیط کار و محیط خانواده ممکن است در معرض عوامل استرس‌زا باشیم. کاری که چک آپ انجام می‌دهد و در هفته سلامت سال 1402 تمرکز زیادی بر روی آن است، شناسایی بیماری‌های مرتبط با استرس می‌باشد.

دلیل سوم این است که چک آپ و آزمایش خون درباره بیماری‌های احتمالی با دقت بیشتری جست‌وجو می‌کند. در واقع ما سرماخوردگی را می‌شناسیم چون علائم فیزیکی دارد؛ اما ممکن است بعضی بیماری‌ها فقط با آزمایش خون مشخص شوند. بیماری‌هایی که علائم و نشانه‌های سرماخوردگی را ندارند.

دلیل دیگر این است که با چک آپ سلامت، برنامه محکم‌تری برای سلامت خود دارید.

نتیجه آزمایشات و چک آپ هر چه باشد، شما می‌توانید برای سلامت خود برنامه بهتری داشته باشید. اگر در مراحل اولیه فشار خون هستید می‌توانید با ورزش و رژیم غذایی مناسب فشار خون را کنترل کنید و آن را به حالت عادی برگردانید.

دلیل مهم‌تر، درمان از پیشگیری هزینه بیشتری دارد

چیزی که در هفته سلامت سال 1402 پیشنهاد شده است این است که با داشتن پزشک خانواده و انجام اقدامات پیشگیرانه، کار را به مرحله درمان نکشانید. همانطور که می‌دانید هزینه درمان از هزینه پیشگیری بیشتر است و با انجام چک آپ‌های دوره‌ای در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کرده‌اید.

از طرف دیگر عنصر مهمی مانند زمان را فراموش نکنیم. در صورت بیمار شدن نیاز به مرخصی خواهید داشت و در واقع بیمار شدن می‌تواند سبک زندگی شما را مختل می‌کند. به صورت خلاصه با مراجعه منظم هم مطمئن می‌شوید سالم هستید و هم اینکه می‌دانید کدام عادت در سبک زندگی خود را برای سلامتی بیشتر تغییر دهید.

آزمایشگاه تشخیص طبی پیوند، پیوندِ سلامت و خانواده

آنچه آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند به شما پیشنهاد می‌دهد، داشتن یک لبخند سالم در کنار خانواده است. برای این کار نیز خدمات گسترده‌ای را ارائه می‌دهیم. اگر حضور در آزمایشگاه برای شما سخت است، در محل کار یا منزل شما حضور خواهیم داشت و نمونه‌گیری را انجام خواهیم داد.

با آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند، سلامت خود و خانواده را تضمین کنید
با آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند، سلامت خود و خانواده را تضمین کنید

از سوی دیگر در صورتی که انتخاب شما حضور در آزمایشگاه باشد، می‌توانید از قبل و از طریق مشاوره تلفنی، پاسخ سوالات تخصصی خود را دریافت کنید. در ضمن با مشاوره ژنتیک، می‌توانید درباره مشکلات ژنتیکی خود و رفتار آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

علاوه بر خدمات گفته شده، تنوع زیادی در شیوه جواب‌دهی وجود دارد و نیازی به حضور برای دریافت جواب آزمایشات نخواهید داشت.

در واقع آنچه ما پیشنهاد می‌دهیم این است که سلامت و اقدامات پیشگیرانه را به ما واگذار کنید و از داشتن زندگی و جسمی سالم اطمینان حاصل کنید.

زمان هفته سلامت سال 1402 از 9 اردیبهشت تا 15 اردیبهشت خواهد بود، به شعار آن اهمیت دهید و با اقدامات پیشگیرانه احتمال نیاز به درمان را کاهش دهید.  روز شمار این هفته شامل:

  • شنبه 9 اردیبهشت: پزشکی خانواده، پوشش همگانی سلامت
  • یکشنبه 10 اردیبهشت: جوانی جمعیت و سالمندی سالم
  • دوشنبه 11 اردیبهشت: دسترسی عادلانه به سلامت
  • سه شنبه 12 اردیبهشت: جامعه سالم و رشد تولید
  • چهارشنبه 13 اردیبهشت: اقتصاد خانواده و پزشکی خانواده
  • پنجشنبه 14 اردیبهشت: سلامت و رسانه
  • جمعه 15 اردیبهشت: پزشکی خانواده و سبک زندگی سالم

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!