پیرولا؛ چالشی جدید برای سلامت جهانی است؟

پیرولا؛ چالشی جدید برای سلامت جهانی است؟

مهر 1, 1402

نوع جدید کروناویروس در حال افزایش آمار مبتلایان  به بیماری ‌های تنفسی شده است، اما چیزهای زیادی در مورد آن ناشناخته باقی مانده است. کروناویروس، BA.2.86، نگرانی کارشناسان بهداشت عمومی را برانگیخته است، اما هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا این واریانت بیشتر از گونه‌های قبلی ویروس قابل انتقال است یا خیر.

اما ممکن است دلیلی برای نگرانی وجود داشته باشد! این واریانت که به طورغیررسمی “Pirola” نامیده می‌شود، ترکیبی از حروف یونانی Pi و Rho، در مقایسه با XBB.1.5، گونه ای از Omicron که سویه غالب در ایالات متحده بود، بیش از 30 جهش در پروتئین اسپایک خود دارد. پروتئین اسپایک کلید ورود ویروس کرونا به سلول‌های انسانی است. BA.2.86 یک نوع جدید از Omicron است که خود یک نوع SARS-CoV-2 است، ویروسی که باعث COVID-19 می شود. BA.2.86 دارای جهش های اضافی در مقایسه با زیر سویه‌های Omicron قبلاً شناسایی شده است.

BA.2.86 اولین بار در اواخر جولای در دانمارک شناسایی شد و در ماه اوت در ایالات متحده ظاهر شد. این واقعیت که موارد شناخته شده تاکنون مرتبط به نظر نمی رسد نشان می دهد که این سویه بیشتر از آنچه تصور می شد در حال گردش است، به ویژه از آنجایی که نظارت بر کووید-19 کاهش یافته است.

با توجه به اطلاعیه‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، آزمایش‌های موجود برای شناسایی و داروهای مورد استفاده برای درمان COVID-19  مانند Paxlovid، Veklury، و Lagevrio به نظر می‌رسد علیه BA.2.86 مؤثر باشد، اما تاثیر قطعی آن فعلا مشخص نمی‌باشد و به نظر می رسد در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این سویه باعث بیماری شدیدترمی‌شود.

علائم رایج در سایر انواع ویروس کرونا عبارتند از:

  • سرفه
  • گلو درد
  • آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • خستگی
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • تغییر حس بویایی

گزارش اولیه CDC اعلام می‌کند که در حال حاضر هیچ مدرکی نداریم که BA.2.86 باعث بیماری شدیدتر، مرگ یا بستری شدن در بیمارستان شود و هنوز مشخص نیست که چقدر قابل انتقال است، و بسیار ممکن است که به خوبی گسترش نیابد و تا چند هفته دیگر شاهد خروج این برهه زمانی باشیم. اما مهم است که به یاد داشته باشید که هنوز هم همان ویروس کورنا در باطن است، بنابراین همان روش‌های پیشگیری – زدن ماسک، واکسیناسیون، و شستن دست‌ها، در میان سایر موارد – می‌تواند به افراد کمک کند تا از عفونت جلوگیری کنند و در صورت داشتن علائم، آزمایش ملکولی (PCR) کووید-19 بدهید و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!