کرونا: تغییر نگاه به سالمندان

کرونا: تغییر نگاه به سالمندان

مهر 10, 1399

دنیا درحالی سی‌امین سالگرد روز جهانی سالمندان را جشن می‌گیرد که ما درحال بررسی تأثیر نامتناسب و شدیدی که همه‌گیری بیماری CoVID-19 بر افراد مسن در سراسر جهان نه تنها بر روی سلامتی آنها، بلکه بر حقوق و بهداشت آنها گذاشته، هستیم.

آنتونیو گوترش, دبیرکل سازمان ملل

سال 2020 مصادف شد با هفتاد و پنجمین سالگرد سازمان ملل متحد و سی امین سالگرد روز جهانی سالمندان. در کنار سایر شرایط بهدشاتی در جهان، امسال شاهد ظهور همه‌گیری بیماری کرونا (CoVID-19) نیز بوده‌ایم که باعث ایجاد تنش و آشفتگی در سراسر جهان شده است. با توجه به خطرات بالایی که افراد مسن در طی شیوع بیماری‌های همه گیر مانند CoVID-19 با آن روبرو هستند، سیاست ها و برنامه‌های مداخله‌ای باید در جهت آگاهی از نیازهای ویژه این قشر از جامعه باشد. شناخت میزان مشارکت افراد مسن در سلامتی خود و نقشهای متعددی که آنها در مراحل آمادگی و واکنش بیماریهای همه گیر فعلی و آینده دارند نیز در این پیشبرد اهداف برنامه‌ها نیز‌ مهم است.

سال 2020 همچنین آغازگر دهه پیری سالم (2020-2030) است. که طی این دوره گردهم آمدن متخصصان سازمان ملل، جامعه مدنی، دولت‌ها و مشاغل حوزه بهداشت و سلامت جهت بررسی و گفتگو در خصوص پنج هدف استراتژیک جهانی، ضمن ذکر پیشرفت و چالش ها در تحقق آنها، باعث ارایه برنامه‌ای جامع در مورد پیری و سلامت این دسته از افراد جامعه می‌گردد.

استراتژی جهانی به خوبی در اهداف توسعه پایدار (Sustainable Development Goals) ادغام شده است. این در حالی که موضوعات حوزه سلامت در سالمندی 17 هدف را مورد بررسی قرار‌می‌دهد. یکی از این اهداف “تضمین زندگی سالم و ارتقا رفاه در همه سنین” است از اهمیت خاصی برخوردار است. همانطور که توسط دکتر تدروس آدانوم گبرایسوس (مدیر کل WHO) اظهار داشت: “اقدام براساس استراتژی، ابزاری برای کشورها برای اجرای برنامه 2030 برای توسعه پایدار و اطمینان از این است که هر انسانی بدون توجه به سن، فرصت بالقوه در تحقق عزت و برابری خود را خواهد داشت.”

موضوع برنامه 2020 قصد دارد:

  • به شرکت کنندگان در مورد اهداف استراتژیک دهه پیری سالم آگاهی لازم را برساند.
  • آگاهی از نیازهای ویژه بهداشتی افراد مسن و سهم آنها در سلامت خود و عملکرد آنها جوامعی که در آن زندگی می کنند را افزایش دهید.
  • افزایش آگاهی و قدردانی از نقش نیروی کار حوزه بهداشت و سلامت در حفظ و بهبود سلامت افراد مسن، با توجه ویژه به حرفه پرستاری
  • پیشنهاداتی برای کاهش ناسازگاری بهداشتی بین افراد مسن در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه ارائه دهید تا “هیچ کس نادیده گرفته نشود”.
  • درک تأثیربیماری COVID-19 بر افراد مسن و تأثیر آن بر سیاست، برنامه ریزی و نگرش‌های مراقبت‌های بهداشتی.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!