آیا کیت‌های آزمایشگاهی موجود گونه جدید کرونا ویروس را تشخیص می‌دهد؟

آیا کیت‌های آزمایشگاهی موجود گونه جدید کرونا ویروس را تشخیص می‌دهد؟

بهمن 27, 1399

پدیدآمدن و انتشار اشکال جدید و قابل انتقال ویروس کرونا در سراسر جهان قابل پیش‌بینی بود و اکنون موجب نگرانی تمام جهان شده است. جهش بخشی از فعالیت ویروس‌ها است که در این میان ویروس کرونا جدید (SARS-CoV-2) از زمان ظهور تاکنون نیز جهش داشته است. اگرچه اکثر این جهش‌ها ویروس را به میزان قابل توجهی تغییر نمی‌‌دهند و حتی در مواردی باعث از بین رفتن آن نیز می‌شوند. اما در مواردی با افزایش فشار بر روی ویروس جهت پیداکردن میزبان‌هایی واجد شرایط مناسب جهت آلوده‌شدن و تکثیر، ویروس مجبور می‌شود به فرم‌هایی دیگری تبدیل شود تا بقای خود را تضمین حفظ کند.

در حال حاضر، طبق بررسی و تحقیقات صورت‌گرفته به نظر می‌رسد که سویه‌های جدید ویروس کرونا شدت بیماری را افزایش می‌دهد و طبق شواهد انواع جهش‌‎یافته خصوصاً نوع انگلیسی به راحتی قابل انتقال به افراد، مخصوصاٌ افراد جوانتر می‎‌باشد. انواع ویروس کرونا یک عامل غافل‌گیر‌کننده در همه‌گیری بیماری COVID-19 است. از انگلستان و برزیل گرفته تا آفریقای جنوبی، ایالات متحده و هندوستان، و بطورکلی هرکجا که سویه‌های جهش یافته ویروس کرونا ظهور کرده، نگرانی نسبت به همه‌گیری این ویروس تشدید شده است.

حال این سوال که آیا تشخیص کرونای انگلیسی با کیت ملکولی فعلی ممکن است یا خیر ذهن بسیاری را درگیر کرده است،

ابتدا لازم است بدانیم که در حال حاضر، حساس‌ترین و اختصاصی‌ترین آزمایش برای عامل بیماری COVID -19 واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) است. آزمایش‌های PCR با گرفتن نمونه تنفسی فوقانی، معمولاً با سواب و از نواحی نازوفارنکس و گلو، انجام می‌شود مطالعات جدید نشان می‌دهد جهش در نوع جدید ویروس کرونا (UK Variant) در ژن اسپایک ویروس (N501Y) رخ داده است. این ژن مسئول سنتز پروتئین اتصال ویروس به گیرنده سلولی (ACE2) است که اولین و مهمترین مرحله چرخه عفونت ویروس وتعیین کننده میزان سرایت پذیری و گسترده میزبانی است.

آزمایش‌های تشخیص ملکولی (PCR) که تنها بر پایه شناسایی یک ژن s یا اسپایک ویروس کرونا طراحی شده اند، ممکن است برای شناسایی این واریانت، به درستی عمل نکنند و جواب منفی کاذب بدهند.

اما خوشبختانه در آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند کیت‌های تشخیص ملکولی ویروس کرونا، مکان‌های خاصی از ژنوم ویروس از جمله ژن‌های (Orf) Open reading frame و N ویروسی را مورد بررسی قرار می‌هد. این نواحی در انواع جهش‌یافته ویروس کرونا؛ از جمله واریانت آلفا (انگلیسی)، دلتا (هندی) و غیره بدون تغییر بوده و امکان شناسایی ژن عوامل جهش‌یافته جدید COVID-19 را فراهم می‌کنند. از اینرو جای نگرانی برای تشخیص این واریانت با کیت‌های تشخیصی ملکولی مورد استفاده در آزمایشگاه پیوند وجود ندارد.

جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 71400004 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!