سؤالات متداول درخصوص تست ملکولی CoVID-19

سؤالات متداول درخصوص تست ملکولی CoVID-19

اردیبهشت 13, 1399

آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند پس از کسب تاییدیه‌های لازم از مراجع ذیصلاح ازجمله معاونت درمان دانشگاه و اداره امور آزمایشگاه‌ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و آزمایشگاه مرجع سلامت، مجوز انجام تست ملکولی بیماری کووید19 (CoVID-19) را کسب نموده‌ و نام این آزمایشگاه در فهرست “آزمایشگاه‌های همکار تشخیص ملکولی کرونا ویروس جدید (CoVID-19)” قرار گرفته است. این آزمایش به صورت روزانه قابل انجام بوده و کلیه مراحل انجام کار طبق آخرین دستورالعمل‌های ملی و بین‌المللی با بهترین سطح دقت و سرعت قابل ارایه می‌باشد. در زیر به برخی از سوالات متداول در مورد این آزمایش پرداخته می‌شود.

آزمایشگاه تشخیص طبی وتخصصی پیوند، آزمایش تخصصی ملکولی (PCR) تشخیصی سندرم شدید تنفسی حاد کرونا ویروس جدید (SARS-CoV-2) را برای کمک به تشخیص عفونت COVID-19 ارائه می‌دهد. در آزمایش‌های ملکولی که طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) بعنوان آزمایش‌های غربالگری در بیماری کووید19 شناخته می‌شوند، بطور معمول هدف و مکان‌های خاصی از ژنوم ویروس از جمله  (Orf) Open reading frame، ژن‌های Envelop و Nucleocapsid ویروسی و یا RNA-dependent RNA polymerase  مورد بررسی قرار می‌گیرند.

جمع‌آوری نمونه‌ها برای آزمایش SARS-CoV-2 از مجاری تنفسی فوقانی، ناحیه نازوفارنکس (سواب بینی-حلقی و دهانی-حلقی) و در صورت امکان دستگاه تنفسی تحتانی (خلط ، آسپیراسیون تراشه یا لاواژ برونکوآلوئولار) توصیه می‌شود.

نتیجه مثبت آزمایش PCR نشان می‌دهد که RNA ویروس SARS-CoV-2  وجود دارد و تشخیصی بر بیماری COVID-19 می‌باشد. نتایج آزمایش همیشه باید تاریخچه بالینی بیمار، نتیجه معاینه جسمی و احتمالات در معرض قرار گرفتن بیمار با ویروس جهت تشخیص نهایی در نظر گرفته شود.

در مناطقی که CoVID-19 انتشار دارد، اگر آزمایش اولیه منفی باشد اما شک به بیماریCoVID-19  همچنان وجود داشته باشد، سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند كه مجددا نمونه‌گیری تکرار و آزمایش از چندین قسمت دستگاه تنفسی انجام شود. تعدادی از مهمترین عواملی که می­توانند منجر به نتیجه منفی در یک فرد آلوده شوند، به این شرح هستند:

  • کیفیت پایین یا مقدار اندک نمونه. برای بررسی کیفیت اسید نوکلئیک توصیه می­ شود که یک ژن انسانی به طور همزمان به عنوان کنترل روی نمونه تست شود.
  • جمع­ آوری نمونه خیلی زود یا خیلی دیر در سیر بیماری
  • نگه‌داری یا حمل و نقل نادرست نمونه
  • دلایل فنی حین انجام مراحل کاری و تجهیزات آزمایشگاهی

این آزمایش فقط باید برای بیمارانی که دارای معیارهای بالینی و یا اپیدمیولوژیک فعلی تعریف شده این بیماری توسط مراجع بهداشتی کشور هستند، درخواست شود.

آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند سعی در فراهم آوردن اطلاعات مناسب در جهت آگاهی‌سازی در خصوص بیماری کووید19 دارد. لذا شما می‌توانید اخبار مربوط به این حوزه را در وب‌سایت آزمایشگاه دنبال نمایید. همچنین جهت دریافت مشاروه و اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 71400004 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!