سی‌ام فروردین‌ماه؛ روز علوم آزمایشگاهی

سی‌ام فروردین‌ماه؛ روز علوم آزمایشگاهی

فروردین 29, 1403

از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تقدیر از مقام شامخ تلاشگران حوزه آزمایشگاه، زادروز حکیم احمد گرگانی (جرجانی)، طبیب و پزشک حاذق و برجسته قرون پنج و شش هجری، روز سی‌ام فروردین‌ماه هر سال را روز علوم‌آزمایشگاهی نامگذاری کرده‌اند.

تشخیص بیماری‌ها توسط پزشکان بدون انجام آزمایش‌های بالینی روتین، تخصصی و فوق تخصصی به سختی قابل تصور است. حدود 70 درصد از تشخیص‌ها مبتنی بر نتایج آزمایشگاه‌های بالینی است که این امر باعث می‌شود عملکرد حوزه آزمایشگاهی برای مراقبت از بیمار و کمک به بهبود آن بسیار مهم قلمداد شود. علاوه بر این، آزمایشگاههای تحقیقاتی مکانهایی هستند که یافته‌های مربوط به روشهای جدید درمانی و روشهای تشخیصی انجام می‌شود که راه را برای آینده پزشکی هموار می‌سازند.

نه تنها انجام دوره‌ای آزمایش‌های روتین بیماری‌های مزمن مانند دیابت در آزمایشگاه انجام می‌شود، بلکه تشخیص تخصصی و فوق تخصصی بیماری‌ها نیز از جمله فعالیت‌های حوزه تشخیص آزمایشگاهی می باشد. مجموعه آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند نیز در این راه از هیچ همکاری دریغ ننموده و با تلاش وصف‌ناپذیر مسئولین و کادر فنی و غیرفنی در جهت تشخیص سریع، دقیق و به‌موقع از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ و نقطه اطمینان تصمیم‌گیری فرایند درمانی بیماران بوده‌اند.

هدف از روز علوم آزمایشگاهی افزایش آگاهی از نقشی است که دانشمندان در حوزه آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی در ارائه خدمات درمانی دارند. همانطور که گفته شد، متخصصین آزمایشگاه ‌های تشخیص طبی نقش مهمی در تشخیص، پیشرفت و اطمینان از کیفیت، معالجه، تحقیقات و پیشرفت در علوم پزشکی نوین دارند.

روز علوم آزمایشگاهی، فرصت مغتنمی است تا از همه  تلاش و کوشش  سفید پوشان این عرصه و راهگشایان و رمز گشایان طبیبان تقدیر و تشکر به عمل آید. جامعه‌ای بزرگ که به عنوان دیده بانان گمنام عرصه‌های سلامت کشور که با تشخیص به موقع عوامل بیماری‌زا، افتخار مدافعین خطوط اول نبرد با بیماری‌ها را از آن خود نموده و با فداکاری و گذشت، سلامت و آسایش خود را در راه اعتلای سلامت جامعه گذاشته‌اند.

این روز بزرگداشت تمام جان‌ها و اندیشه‌هایی است که درخدمت آرمان‌های بزرگانی چون رازی، ابن سینا و جرجانی بوده‌اند. این روز، روز درود به تمام آزمایشگاهیانی است که در پویایی نظام طبابت خالصانه از خود گذشته‌اند، روز سپاس از جان‌ها و اندیشه‌های والای آنان.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!