بررسی Circulating Tumor DNA بعد از عمل جراحی و عود مجدد سرطان

بررسی Circulating Tumor DNA بعد از عمل جراحی و عود مجدد سرطان

تیر 19, 1400

بررسی Circulating Tumor DNA بعد از عمل جراحی می‌تواند عود مجدد سرطان مثانه را پیش بینی کند. 

تست خونی که مشخص‌کننده ی Circulating Tumor DNA (ctDNA) می‌تواند ریسک بازگشت مجدد سرطان مثانه را بعد از عمل جراحی پیشبینی کند که از این پیشبینی برای تجویز نوع درمان می‌توان استفاده کرد. 

در سراسر دنیا حدود 573,000  بیمار سرطان مثانه وجود دارد که حدود 212,000  در سال 2020 فوت کردند. اولین درمان سرطان که معمول است جراحی می‌باشد. در جراحی بعضی از سلول‌های سرطانی ،مولکول های باقی‌مانده از بیماری یا به طور مخفف MRD نامیده می‌شوند، باقی می‌مانند که باعث رشد مجدد سلول‌های سرطانی می‌شود.  به جای اینکه منتظر عود مجدد بیماران جراحی شده باشند، محققان تحقیقات گسترده‌ایی را برای شناسایی MRD  بعد از جراحی شروع کردند تا بیمارانی که در خطر متاستاز و عود مجدد سرطان مثانه اند را شناسایی کنند. 

در این راستا Circulating Tumor DNA (ct DNA)، به عنوان یک بیومارکر برای بیماری‌های molecular residual و عود مجدد معرفی شده است. تحقیقات نشان داده که در آنالیز liquid biopsy که برای circulating cell-free DNA (cfDNA) گرفته شده، از برروی سلول‌های خون محیطی (peripheral blood) انجام شد، انها می‌تواند مارکرهای تشخیصی با ارزشی در انکولوژی باشند، زیرا جمع‌آوری نمونه سریع و کم تهاجمی است. 

در بیماران سرطانی cfDNA همان DNA آزاد مشتق شده از Circulating Tumor DNA (cfDNA),  در حال گردش اطراف بافت سرطانی است. و نشان داده شده است که عوامل ژنتیکی و اپی ژنتیکی مربوط به تومور را  می‌توان با آنالیز cfDNA بیمار مشخص کرد. در نتیجه آنالیز cfDNA برای انکولوژی دقیق و درمان شخصی هر فرد در نظر گرفته شده است و این فرایند در حال حاضر در مطالعات بالینی گسترده‌ایی مورد توجه قرار گرفته است. 

محققان دانشگاه Queen Mary University of London (UK) برای بررسی نتایج درمان از تست آزمایشگاهی MRD  در سرطان مثانه در بیمارانی که جراحی شده‌اند از بیوپسی مایع ctDNA استفاده کردند. آنها 581 نفر را که به صورت تصادفی در فاز درمان III  و فاز مطالعات II  بودند برای تحقیق بر روی اینکه آیا داروی atezolizumab  می‌تواند عود مجدد سرطان را در کارسینوم ادراری تهاجمی عضلات با خطر بالا را کاهش دهد یا خیر، استفاده کردند.

بررسی Circulating Tumor DNA بعد از عمل جراحی می‌تواند عود مجدد سرطان مثانه را پیش بینی کند.

داروی atezolizumab 

داروی atezolizumab  یک آنتی بادی مونوکلونال ساخت انسان و مهندسی شده از ایزوتایپ IgG1 است که  در برابر پروتئین برنامه ریزی شده لیگاند مرگ سلول (PD-L1) است.

از آن برای درمان کارسینومای آدرنال، سرطان سینه Triple-negative breast cancer (TNBC)، سرطان ریه (Non-Small-Cell Lung Carcinoma) و کارسینومای ریه (Small Cell Lung Cancer) و سرطان سلولهای کبدی Hepatocellular carcinoma (HCC)  استفاده می‌شود. از شایعترین عوارض جانبی دارو عفونت ادراری ، خستگی ، کاهش اشتها ، حالت تهوع و عفونت را می‌توان نام برد. 

نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که بیمارانی که تست خون آنها بعد از جراحی،  ct DNA-positive شد ریسک عود مجدد سرطان بیشتری نسبت به بیمارانی که نتیجه ی تست خون آنها ct DNA-negative داشتند. 

درمان با atezolizumab بهبود چشمگیری را در بقای بدون بیماری (DFS) یا بقای کلی (OS) در کل جمعیت مورد مطالعه نشان داد.  با این وجود ، در زیر گروه بیماران  ct DNA مثبت که در این مطالعه  ارزیابی شدند ، درمان با آتزولیزوماب در مقایسه با  گروه کنترل، به طور قابل توجهی باعث بهبود DES-OS شد. در بیماران ct DNA منفی، تفاوتی بین آنان که با atezolizumab استفاده کرده بودند و آنان که استفاده کرده بودند وجود نداشت. 

دکتر Powles ، پروفسور انکولوژی دستگاه ادراری در دانشگاه کویین مری لندن گفت : این یافته‌های جدید، cfDNA را به عنوان یک مارکر برای بیماری‌های باقی‌مانده و پاسخ به atezolizumab ،مشخص کردند. ما همچنین دریافتیم که اندازه گیری  ctDNA نتیجه ی دقیق‌تری نسبت به روش قدیمی رادیولوژی برای تشخیص عود مجدد بیماری دارد. این یافته‌ها ممکن است دید ما را نسبت به مراقبت‌‎های بعد از جراحی سرطان تغییر دهد. اگر این مارکر برای این نوع تومور تایید شود می‌توان آن را وارد تشخیص آزمایشگاهی کرد. 

مدل پرکننده فضای قطعه اتصال دهنده آنتی ژنatezolizumab (آبی کمرنگ) در اتصال با PD-L1 (صورتی) (عکس از ویکی مدیا)
مدل پرکننده فضای قطعه اتصال دهنده آنتی ژنatezolizumab (آبی کمرنگ) در اتصال با PD-L1 (صورتی) (عکس از ویکی مدیا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!