غربالگری سلامت قلب و عروق

آزمایش‌های بررسی سلامت سیستم قلب و عروق

بیماریهای قلبی عروقی عامل اصلی مرگ در کشورهای درحال توسعه مانند ایران است. بیش از 50 درصد موارد مرگ ناشی از بیماریهای قلبی با کاهش موارد خطرساز مانند کلسترول بالا، و چاقی قابل پیشگیری است.

مجموعه آزمایش‌های بررسی سلامت قلب، آزمایشهایی هستند که فرد را از وضعیت کلی سلامت سیستم قلب و عروق آگاه می­‌سازند تا در صورت نیاز با اقدام به موقع نسبت به درمانهای مناسب و روشهای پیشگیری اقدام شود. بدین ترتیب خطر بروز سکته های قلبی و مغزی بصورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می­‌یابد.

افزایش کلسترول خون از عوامل شناخته شده سکته های قلبی و مغزی است، بنابراین اطمینان از طبیعی بودن میزان کلسترول خون به خصوص برای افراد بالای 50 سال ضروری است. اقدام به موقع درمانی برای کاهش کلسترول خون در افراد دارای کلسترول بیش از حد طبیعی، خطر بروز سکته های مرگبار را به شدت کاهش می­دهد. افزایش کلسترول در هیپرکلسترولمی ارثی، بیماری کلیه، کم کاری تیروئید، سیروز صفراوی اولیه و دیابت دیده می­شود.

در صورتیکه میزان کلسترول خوب یا HDL در خون از 35 میلی‌گرم در دسی‌لیتر کمتر باشد، خطر بروز بیماریهای قلبی افزایش می­‌یابد. میزان HDL خون در افرادی که بطور منظم ورزش کرده، رژیم غذایی مناسب دارند و از سیگار پرهیز می‌­کنند، معمولاً بالاتر از 35 میلی گرم در دسی‌لیتر است.

میزان LDL یا کلسترول بد در خون باید کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد . افزایش میزان کلسترول بد به بیش از 130 میلی گرم در دسی لیتر باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

تری گلیسرید  خون باید به طور طبیعی کمتر از 150 میلی‌گرم در دسی لیتر باشد. مقادیر بیش از 150 میلی‌گرم در دسی لیتر باید به عنوان عامل خطر‌ساز مورد توجه قرار گرفته شود و اقدامات لازم برای کاهش آن مانند تغییر رژیم غذایی و ورزش منظم هرچه سریعتر صورت پذیرد.

سایر آزمایشاتی که در چکاپ قلب انجام می­‌شوند:

گلوکز خون، الکترولیتهای خون، CRP کمی

شرایط بیمار برای انجام آزمایش:

بیمار قبل از انجام آزمایش باتوجه به همزمانی درخواست با تری گلیسیرید باید 10 تا 12 ساعت ناشتا باشد.

    error: Content is protected !!