روز جهانی بهداشت؛ تاریخچه و اهمیت آن

روز جهانی بهداشت؛ تاریخچه و اهمیت آن

فروردین 18, 1402

روز جهانی بهداشت هر ساله در 7 آوریل جشن گرفته می‌شود تا آگاهی در مورد اهمیت بهداشت جهانی را افزایش دهد. این روز همچنین نشانگر زمان تأسیس سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 1948 است. هدف روز جهانی بهداشت ترویج زندگی سالم و اطمینان از دسترسی همه به خدمات و مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت است.

تاریخچه روز جهانی بهداشت

ایده روز جهانی بهداشت برای اولین بار در سال 1948 توسط اولین مجمع جهانی بهداشت که هیئت حاکمه WHO است مطرح شد. مجمع تصمیم گرفت که هفتم آوریل هر سال به عنوان روز جهانی بهداشت، به مناسبت سالگرد تأسیس WHO جشن گرفته شود.
از آن زمان تاکنون، روز جهانی بهداشت هر ساله با موضوعی متفاوت جشن گرفته می‌شود. بنحوی که هر موضوع بر جنبه خاصی از سلامت جهانی مانند سلامت روان، ایمن سازی و ایمنی مواد غذایی تمرکز دارد.

اهمیت روز جهانی بهداشت

روز جهانی بهداشت رویداد مهمی است که هدف آن افزایش آگاهی در مورد اهمیت سلامت و تندرستی است. این روز بر نیاز افراد، جوامع و دولت‌ها برای اطمینان از دسترسی همه به خدمات مراقبت های بهداشتی با کیفیت تاکید می‌کند.
موضوع روز جهانی بهداشت هر سال تغییر می‌کند تا چالش‌های کنونی بهداشت جهانی را منعکس کند. به عنوان مثال، در سال 2020، موضوع “حمایت از پرستاران و ماماها” بود تا نقش مهمی را که پرستاران و ماماها در ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی ایفا می کنند، بشناسیم.
همه گیری COVID-19 اهمیت سلامت جهانی و نیاز به سیستم‌های مراقبت بهداشتی قوی را برجسته کرده است. روز جهانی بهداشت 2021 بر ساختن جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر از طریق رسیدگی به نابرابری‌های بهداشتی متمرکز بود. سال بعد “سیاره ما، سلامت ما” بود.
روز جهانی بهداشت همچنین فرصتی برای قدردانی از کمک‌های کارکنان حوزه خدمات بهداشت و درمانی که در خط مقدم همه گیری COVID-19 بوده اند، فراهم می‌کند. این قشر از جامعه برای مراقبت از دیگران، سلامتی خود را به خطر انداخته‌اند و قدردانی از فداکاری و فداکاری آنها بسیار مهم است.

موضوع و اهمیت امسال

سازمان جهانی بهداشت هفتاد و پنجمین سالگرد خود را در روز جهانی بهداشت در 7 آوریل برگزار خواهد کرد. شعار امسال روز سلامت “سلامت برای همه” است.
“75 سالگی WHO فرصتی است برای نگاه کردن به موفقیت‌های بهداشت عمومی که کیفیت زندگی را در هفت دهه گذشته بهبود بخشیده است. همچنین فرصتی برای ایجاد انگیزه برای اقدام برای مقابله با چالش‌های سلامتی امروز و فردا است.”

و چه زیبا دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی (WHO) درخصوص اهمیت بهداشت جهانی و یکپارچگی جهانی می‌گوید: “تاریخ WHO نشان می‌دهد که وقتی ملت‌ها برای یک هدف مشترک گرد هم می‌آیند همه چیز ممکن می‌شود.
ما چیزهای زیادی برای افتخار کردن داریم، اما کارهای زیادی برای انجام دادن برای تحقق چشم انداز بنیانگذارمان در مورد بالاترین استاندارد قابل دستیابی سلامت برای همه مردم وجود دارد. ما همچنان با نابرابری‌های گسترده در دسترسی به خدمات بهداشتی، شکاف‌های عمده در دفاع در جهان در برابر شرایط اضطراری بهداشتی، و تهدیدات ناشی از محصولات مضر به سلامت و بحران آب و هوا مواجه هستیم.
ما تنها با همکاری جهانی می‌توانیم با این چالش‌های جهانی مقابله کنیم.”

1 دیدگاه
  1. فردوسی حاجی پاشا آوریل 26, 2023 در 8:35 ق.ظ پاسخ

    تقدیر و سپاس …

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!