نارسایی مزمن کلیوی؛ علائم، علل و تشخیص آن

نارسایی مزمن کلیوی؛ علائم، علل و تشخیص آن

فروردین 11, 1402

بیماری مزمن کلیه (CKD) – یا نارسایی مزمن کلیه (CRF)، یک بیماری طولانی مدت است که در آن کلیه‌ها آنطور که باید کار نمی‌کنند و به تدریج کارکرد خود را از دست می‌دهند. بیماری مزمن کلیه در افراد مسن شیوع بیشتری دارد. با این حال، در بیماران جوان‌تر مبتلا به CKD معمولاً از دست دادن پیشرونده عملکرد کلیه بیشتر دیده می‌شود، ولیکن 30 درصد از بیماران بالای 65 سال مبتلا به CKD دارای شرایط پایدار بیماری هستند.

CKD می‌تواند از یک بیماری خفیف بدون علائم یا کم، تا یک وضعیت بسیار جدی که در آن کلیه ها از کار می افتند، که گاهی اوقات نارسایی کلیه نامیده می شود، متغیر باشد.

اکثر افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه می توانند با دارو و معاینات منظم وضعیت خود را کنترل کنند. CKD فقط در حدود 1 از 50 نفر مبتلا به این بیماری به نارسایی کلیه پیشرفت می کند.

علائم بیماری مزمن کلیه (CKD)

معمولاً علائم بیماری کلیوی در مراحل اولیه وجود ندارد. تنها زمانی ممکن است تشخیص داده شود که به دلیل دیگری آزمایش خون یا ادرار انجام دهید و نتایج نشان دهنده وجود مشکل احتمالی در کلیه باشد.

اگر آسیب کلیه به کندی پیشرفت کند، علائم و نشانه‌های بیماری مزمن کلیوی به مرور زمان ایجاد می‌شود. از دست دادن عملکرد کلیه می‌تواند باعث تجمع مایعات یا مواد زائد بدن یا مشکلات الکترولیت شود. بسته به شدت آن، از دست دادن عملکرد کلیه می‌تواند باعث بروز علائم زیر شود:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • خستگی و ضعف
  • مشکلات خواب
  • کم و بیش ادرار کردن
  • کاهش تمرکز ذهنی
  • گرفتگی عضلات
  • تورم پا و مچ پا
  • پوست خشک و همراه باخارش
  • فشار خون بالا که کنترل آن دشوار است.
  • تنگی نفس، اگر مایع در ریه ها جمع شود.
  • درد قفسه سینه، اگر مایع در اطراف دیواره قلب جمع شود.

اگر علائم دائمی یا نگران کننده‌ای دارید که فکر می‌کنید می‌تواند ناشی از بیماری کلیوی باشد، به پزشک عمومی مراجعه کنید.

علل بیماری مزمن کلیه (CKD)

بیماری مزمن کلیوی معمولاً به دلیل بیماری ثانویه دیگری ایجاد می‌شود که بر کلیه‌ها فشار وارد می‌کند و اغلب نتیجه ترکیبی از مشکلات مختلف است.

CKD می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • فشار خون بالا – به مرور زمان، این امر می‌تواند به عروق خونی کوچک کلیه فشار وارد کند و عملکرد صحیح کلیه‌ها را متوقف کند.
  • دیابت – گلوکز بیش از حد در خون می‌تواند به فیلترهای کوچک کلیه‌ها آسیب برساند.
  • کلسترول بالا – این می‌تواند باعث ایجاد رسوبات چربی در رگ‌های خونی تامین کننده کلیه شود که می‌تواند کارکرد کلیه ها را دچار اختلال نماید.
  • عفونت‌های کلیه
  • گلومرولونفریت – التهاب کلیه
  • بیماری کلیه پلی کیستیک – یک بیماری ارثی که در آن توده‌هایی به نام کیست در کلیه‌ها ایجاد می‌شود.
  • انسداد در جریان ادرار – برای مثال، از سنگ‌های کلیه که مدام عود می‌کنند، یا بزرگ شدن پروستات
  • استفاده منظم و طولانی مدت از برخی داروها – مانند لیتیوم و داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

می‌توانید با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی سالم و اطمینان از اینکه شرایط زمینه‌ای که دارید به خوبی کنترل می‌شوند، به پیشگیری از بیماری مزمن کلیه کمک کنید.

آزمایش‌های تشخیصی بیماری مزمن کلیه (CKD)

CKD را می‌توان با استفاده از آزمایش خون و ادرار تشخیص داد. این آزمایش‌ها به بررسی سطوح بالای برخی از مواد در خون و ادرار می‌پردازند که نشانه‌ای از عملکرد صحیح کلیه‌ها هستند.

اگر در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری کلیوی هستید (به عنوان مثال، یک عامل خطر شناخته شده مانند فشار خون بالا یا دیابت دارید)، ممکن است به شما توصیه شود که آزمایش‌های منظمی برای بررسی CKD انجام دهید تا در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

از آنجایی که کلیه‌ها مواد زائد، سموم و مایعات اضافی را از خون خارج می‌کنند، پزشکان از آزمایش خون برای بررسی عملکرد کلیه استفاده می‌کنند. آزمایش‌ برخی از پارامترهای خون نشان می‌دهد که کلیه‌های چقدر کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و مواد زائد چقدر سریع خارج می‌شوند. در اینجا چند آزمایش خون مرتبط با تشخصیص CKD ذکر می‌شود:

کراتینین سرم؛ آزمایش خون سرم کراتینین میزان کراتینین خون شما را اندازه گیری می‌کند. اگر کلیه‌های آنطور که باید کار نکنند، سطح کراتینین سرم  بالا می‌رود. سطح طبیعی کراتین سرم به جنسیت، سن و میزان توده عضلانی بدن بستگی دارد.

نرخ فیلتراسیون گلومرولی (GFR). GFR معیاری است که نشان می‌دهد کلیه‌ها چگونه مواد زائد، سموم و مایعات اضافی را از خون دفع می‌کنند. سطح کراتینین سرم، سن و جنس برای محاسبه عدد GFR استفاده می‌شود. مانند سایر آزمایشات کلیه، یک عدد GFR طبیعی به سن و جنس بستگی دارد. اگر GFR پایین است، کلیه‌های شما احتمالا آنطور که باید کار نمی کنند. با پیشرفت بیماری کلیه، GFR کاهش می‌یابد.

نیتروژن اوره خون (BUN). این آزمایش میزان نیتروژن اوره در خون را اندازه گیری می‌کند. نیتروژن اوره محصول زائدی است که بدن از تجزیه پروتئین موجود در مواد غذاهایی خورده شده تولید می‌کند. کلیه‌های سالم نیتروژن اوره را از خون فیلتر می‌کنند و از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود. این فرآیند به حفظ سطح BUN در محدوده طبیعی کمک می‌کند. سطح نرمال نیتروژن اوره به سن و سایر شرایط سلامتی که ممکن است داشته باشید بستگی دارد.

اگر سطح BUN علائم بیماری کلیوی را نشان دهد، پزشک از نتایج آزمایش BUN همراه با سایر آزمایش‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد یک برنامه درمانی که به بهترین وجه با نیازهای بیمار مطابقت دارد، استفاده می‌کند.

سیستاتین C. سیستاتین C پروتئین کوچکی است که توسط تمام سلول‌های هسته دار (یعنی اکثر سلول های بدن) تولید می‌شود. در افراد سالم با سرعت ثابتی تولید و از بین می‌رود و در مایعات مختلف بدن مانند خون، مایع نخاعی ادرار و شیر مادر یافت می‌شود. همچنین میزان تولید آن مشمول شرایط خاصی مانند جنسیت، توده عضلانی و نژاد نمی باشد. در افراد سالم، غلظت سیستاتین C خون در طول زندگی نسبتا ثابت باقی می‌ماند. اگر عملکرد کلیه کاهش یابد، غلظت خون این پروتئین افزایش می‌یابد.
از آنجایی که غلظت سیستاتین C با تغییرات GFR در نوسان است، آزمایش سیستاتین C می‌تواند برای ارزیابی عملکرد کلیه و تخمین GFR استفاده شود.

آزمایش ادرار

آزمایش ادرار نیز برای موارد زیر انجام می شود:

سطح آلبومین و کراتینین را در ادرار خود بررسی کنید – که به عنوان نسبت آلبومین: کراتینین یا ACR شناخته می‌شود.
همچنین در آزمایش وجود خون یا پروتئین در ادرار مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کنار eGFR، آزمایش‌های ادرار می‌تواند به ارائه تصویر دقیق‌تری از عملکرد کلیه‌ها کمک کند.

از نتایج آزمایش خون و ادرار می‌توان برای تشخیص مرحله بیماری کلیوی استفاده کرد. این عددی است که نشان‌دهنده شدت آسیب به کلیه‌ها است و عدد بالاتر نشان‌دهنده CKD جدی‌تر است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش‌های مربوط به CKD اینجا را کلیک کنید.

منابع:

https://www.kidney.org/kidneydisease/global-facts-about-kidney-disease
https://www.cdc.gov/kidneydisease/pdf/kidney_factsheet.pdf
http://www.worldkidneyday.org/faqs/chronic-kidney-disease/
https://www.kidney.org/kidneydisease/global-facts-about-kidney-disease
http://gh.bmj.com/content/2/2/e000380
http://www.worldkidneyday.org/2022-campaign/2022-wkd-theme/

1 دیدگاه
  1. توضیحات کامل در عین حال ساده و روان سپاس فراوان

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!