گزارش جهانی هپاتیت 2024: تهدید هپاتیت ویروسی

گزارش جهانی هپاتیت 2024: تهدید هپاتیت ویروسی

فروردین 22, 1403

با توجه به گزارش جهانی هپاتیت در سال ۲۰۲۴ که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) منتشر شده، مشخص شده که تعداد جانباختگان به دلیل هپاتیت ویروسی در حال افزایش است. این بیماری، دومین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود و سالانه حدود ۱.۳ میلیون نفر را درگیر خود می‌کند که این عدد با میزان جانباختگان سل، یکی از عامل‌های اصلی بیماری‌های کشنده عفونی، قابل مقایسه است. گزارش منتشر شده در جریان اجلاس جهانی هپاتیت، بر ضرورت اقدام فوری تأکید دارد. با وجود پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه ابزارهای تشخیص و درمان و کاهش هزینه‌های تشخیص، اگر تدابیر لازم برای پیشگیری از این بیماری انجام نگیرد، دستیابی به هدف سازمان بهداشت جهانی برای از بین بردن هپاتیت تا سال ۲۰۳۰ امکان پذیر نیست.

مراحل آسیب کبدی در هپاتیت C مزمن
مراحل آسیب کبدی در هپاتیت C مزمن

داده‌های اخیر جمع آوری شده از ۱۸۷ کشور، نشان می‌دهد که افزایش مرگ و میر ناشی از هپاتیت از ۱.۱ میلیون در سال ۲۰۱۹ به ۱.۳ میلیون در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. تقریباً ۳۵۰۰ نفر در سراسر جهان به عفونت های هپاتیت B و C مبتلا می‌شوند.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت: «این گزارش سناریوی نگران‌کننده‌ای را ارائه می‌کند: علی‌رغم پیشرفت‌های جهانی در پیشگیری از عفونت‌های هپاتیت، آمار مرگ و میر به دلیل تشخیص و درمان ناکافی افراد مبتلا به هپاتیت در بسیاری از کشورها در حال افزایش است.» سازمان جهانی بهداشت برای کمک به کشورها در استفاده و اختصاص همه ابزارهای موجود – با قیمت های مقرون به صرفه – برای نجات جان انسان ها و معکوس کردن این روند صعودی تلاش دارد.

داده‌های WHO نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، تقریباً ۲۵۴ میلیون نفر با هپاتیت B و ۵۰ میلیون نفر مبتلا به هپاتیت C زندگی می‌کردند. نیمی از موارد ابتلا به هپاتیت مزمن B و C در افراد ۳۰ تا ۵۴ ساله مشاهده می‌شود و ۱۲٪ مبتلایان کودکان زیر ۱۸ سال می‌باشند.

آخرین ارقام ارایه‌شده، کاهش جزئی را در مقایسه با سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد، اما شیوع کلی هپاتیت ویروسی همچنان بالاست. در سال ۲۰۲۲، ۲.۲ میلیون مورد ابتلا به عفونت جدید وجود داشته که نسبت به ۲.۵ میلیون در سال ۲۰۱۹ کاهش نشان می‌دهد. این موارد شامل ۱.۲ میلیون مورد جدید هپاتیت B و نزدیک به ۱ میلیون مورد جدید هپاتیت C است و بیش از ۶۰۰۰ نفر روزانه به هپاتیت ویروسی مبتلا می‌شوند.

خوشبختانه داده‌های ارایه شده از بررسی‌های شیوع هپاتیت‌های ویروسی نشان میدهد که اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون، تزریق های ایمن، و گسترش درمان هپاتیت C به کاهش میزان بروز آن کمک کرده است.

علائم هپاتیت که در نوع حاد آن ظاهر می شوند
علائم هپاتیت که به شکل حاد ظاهر می شود

پیشرفت‌ها و شکاف‌های جهانی در تشخیص و درمان

در تمام مناطق تحت مطالعه، تنها ۱۳٪ از افراد مبتلا به هپاتیت B مزمن تشخیص داده شده بودند، که تقریباً ۳٪ (۷ میلیون) درمان ضد ویروسی تا پایان سال ۲۰۲۲ دریافت کردند. برای هپاتیت C موارد تشخیص ۳۶٪ اعلام شده بود، که ۲۰٪ آنها (۱۲.۵ میلیون) تحت درمان قرار گرفته‌اند. این ارقام بسیار کمتر از هدف جهانی برای درمان ۸۰ درصد از مبتلایان به هپاتیت مزمن B و C تا سال ۲۰۳۰ است. با این حال، از برآوردهای قبلی در سال ۲۰۱۹، افزایش جزئی اما ثابتی در پوشش تشخیص و درمان وجود داشته است.به طوری که در هپاتیت B، تشخیص از ۱۰٪ به ۱۳٪، درمان از ۲٪ به ۳٪، در هپاتیت C تشخیص از ۲۱٪ به ۳۶٪، و درمان از ۱۳٪ به ۲۰٪ افزایش یافته است.

میزان شیوع هپاتیت ویروسی در مناطق مختلف جهان متفاوت است. منطقه آفریقا دارای ۶۳٪ از عفونت‌های جدید هپاتیت B است، با این حال تنها ۱۸٪ از نوزادان در این منطقه واکسن هپاتیت B را در دوز تولد دریافت می‌کنند. در منطقه غربی اقیانوس آرام، جایی که ۴۷٪ از مرگ و میرهای ناشی از هپاتیت B رخ می دهد، پوشش درمانی برای افراد تشخیص داده شده تنها ۲۳٪ است که برای کاهش مرگ و میر کافی نیست. بنگلادش، چین، اتیوپی، هند، اندونزی، نیجریه، پاکستان، فیلیپین، فدراسیون روسیه و ویتنام مجموعاً تقریباً دو سوم بار جهانی هپاتیت B و C را دارند. دستیابی به دسترسی جهانی به پیشگیری، تشخیص و درمان در این ده کشور تا سال ۲۰۲۵، همراه با تشدید تلاش‌ها در منطقه آفریقا، برای تطبیق مجدد پاسخ جهانی با اهداف توسعه پایدار بسیار مهم است.

توصیه‌هایی برای سرعت بخشیدن به ریشه‌کنی هپاتیت

این گزارش مجموعه‌ای از اقدامات را برای پیشبرد رویکرد بهداشت عمومی به هپاتیت ویروسی با هدف تسریع پیشرفت در جهت ریشه‌کنی اپیدمی تا سال ۲۰۳۰ ارائه می‌کند. این اقدامات شامل گسترش دسترسی به آزمایش و تشخیص، انتقال از تدوین سیاست به اجرای درمان عادلانه، تقویت مراقبت‌های اولیه است.

ابتکارات پیشگیری، ساده‌سازی ارائه خدمات، بهینه‌سازی مقررات و عرضه دارو، تشریح موارد سرمایه‌گذاری در کشورهای اولویت‌دار، بسیج منابع مالی نوآورانه، استفاده از داده‌های بروز برای پژوهش‌های علمی، مشارکت جوامع آسیب‌دیده و جامعه مدنی، و پیشرفت تحقیقات برای افزایش تشخیص و درمان‌ها بخصوص در هپاتیت B از جمله اقدامات می‌تواند باشد.

بودجه جهانی و خاص کشورها برای مقابله با هپاتیت ویروسی به دلیل عواملی مانند آگاهی محدود از مداخلات و ابزارهای مقرون به صرفه و همچنین اولویت‌های رقابتی در حوزه سلامت جهانی، از برآورده کردن الزامات ناکافی است. هدف این گزارش روشن کردن راهبردهایی برای کمک به کشورها برای رسیدگی به این نابرابری‌ها و دسترسی به ابزارها با مقرون به صرفه‌ترین نرخ‌های موجود است.

در این راستا آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند با ارائه خدمات کامل در زمینه تست‌های روتین و ملکولی در حوزه تشخیص انواع هپاتیت‌های ویروسی در بالاترین سطح کیفی در اولین زمان ممکن آماده خدمت رسانی به شما مراجعین محترم می‌باشد.

جهت دریافت اطلاعات درخصوص آزمایش‌های غربالگری هپاتیت‌های ویروسی اینجا کلیک نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!