10 راهکار برای مدیریت بیماری 19-CoVID در خانه

10 راهکار برای مدیریت بیماری 19-CoVID در خانه

مهر 20, 1399

با محدودیت‌های موجود و الزامات گفته‌شده در خصوص ماندن در خانه، اکنون زمان آن است که احتمال در معرض ویروس قرارگرفتن و همچنین گسترش بیماری CoVID-19 را مورد توجه قرار بدهیم. یکی از راه‌های تحقق این مورد، مدیریت هرگونه علائم ویروسی جدید در زمان ماندن در خانه است.

بیشتر افراد که دارای علائم مشکوک یا شناخته شده بیماری COVID-19 هستند با انجام پاره‌ای از امور می‌توانند علائم بیماری خود را در خانه – مشابه سایر بیماری‌های ویروسی همچون انفولانزا – کنترل کنند تا انتشار ویروس کرونا را به حداقل برساند. اما مدیریت علائم در خانه به چه معنی است؟

در ادامه به 10 راهکاری که برای سرعت بخشیدن به روند بهبود سلامت و همچنین جلوگیری از شیوع بیماری به افراد دیگری که با فرد مبتلا زندگی می‌کنند، اشاره می‌شود:

1.‌ در خانه بمانید.

به مدرسه، یا محل کار و انجام اموری همچون خرید نروید. یک نفر از اعضای خانواده را به عنوان فرد خریدکننده تعیین کنید، تا میزان مواجهه افراد منزل با عموم مردم را به حداقل برسانید. اگر باید به مسیر دورتری از منزل سفر کنید، از وسایل حمل و نقل عمومی یا وسایل نقلیه مشترک استفاده نکنید.

2. علائم خود را کنترل کنید.

دمای بدن خود را تحت‌نظر داشته و هنگام بروز علائم جدید چون سرفه، آبریزش بینی، تنگی نفس و تب این اطلاعات را به طور دقیق به پزشک خود گزارش دهید.

3. استراحت کنید و مایعات زیاد بنوشید.

بدن شما در حال مبارزه با بیماری است. بنابراین به استراحت بیشتری نیاز دارید. همچنین آبرسانی مداوم باعث کاهش خشکی راه‌های تنفسی و همچنین باعث می‌شود مخاط آلوده به ویروس راحت‌تر از بدن خارج شود. ضمناً نوشیدن آب و مایعات باعث بهبود عملکرد کلیه‌ها شده و سموم موجود در بدن را دفع می‌کند.

4. درصورت داشتن قرار، اول تماس بگیرید.

قبل از مراجعه به پزشک خود آنها را بیماری خود مطلع کنید تا پروتکل‌های بهداشتی بیشتری را اجرا کنند.

5. با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

در صورت مشاهده نشانه های بیماری در خود، با استفاده از تلفن با پزشک خود تماس حاصل کنید. چنانچه پزشک در دسترس نبود، با مرکز فوریت‌های پزشکی کرونا به شماره تلفن 4030 و یا در موارد اضطراری با شماره تلفن 115 تماس بگیرید.

6. به جای سرفه و یا عطسه در دستان خود، از گودی آرنج خود و یا دستمال کاغذی استفاده کنید.

در یک دستمال کاغذی سرفه کنید یا عطسه بزنید. این دستمال را تنها یکبار استفاده کنید. پس از مصرف، دستمال را در یک سطل زباله درب دار بیاندازید. در صورتی که دستمال کاغذی کنار دستتان نیست، قسمت داخلی آرنج (نه دست!) خود را در هنگام عطسه یا سرفه مقابل دهان و بینی خود بگیرید. اینکار باعث جلوگیری از انتشار ویروس در محیط می‌گردد.

7. همواره دستان خود را بشویید.

دست‌های خود را مرتب و به شکلی صحیح با صابون بشویید. توجه داشته باشید که فضای بین انگشت‌ها و سر انگشت‌ها نیز کامل شسته شوند. بهترین روش برای این کار، شستشوی دست ها به مدت 30 ثانیه با استفاده از مایع دستشویی و سپس آب کشیدن آنها با استفاده از آب جاری می‌باشد. شما همچنین می توانید از مواد ضد عفونی کننده‌ دست استفاده کنید.

8. از سایر افراد در خانه دوری کنید.

در یک اتاق بمانید و در صورت امکان از یک حمام جداگانه استفاده کنید. اگر نیاز دارید که در کنار افراد دیگر باشید، از ماسک و محافظ صورت استفاده کنید.

9. از استفاده مشترک از لوازم شخصی خودداری کنید.

نباید از ظروف آشپزخانه و لوازم بهداشتی به صورت مشترک با دیگر اعضای خانواده استفاده شود. وسایل و ظروف لازم‌است در فواصل زمانی منظم و به شکلی صحیح شسته شوند. این موضوع در مورد لباس‌ها هم صدق می کند. همچنین این موارد شامل حوله‌ها و ملافه‌ها می‌شود که می‌تواند باعث آلودگی افراد دیگر شود.

10. سطوح مختلف منزل را تمیز کنید.

مطابق دستورالعملهای مربوطه، سطوح آشپزخانه، دستگیره درب اتاق‌ها، کلیدهای روشنایی و سایر سطحی که اغلب لمس می‌شود را با استفاده از مواد تمیزکننده خانگی و استاندارد، ضدعفونی نمایید. در صورت استفاده از یک دستمال برای همه سطوح، سعی کنید پس از تمیز کردن هر قسمت دستمال را کاملا با آب گرم و صابون بشویید.

منبع: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/if-you-are-sick/steps-when-sick.html 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!