واکنش جهانی نسبت به نوع جدید ویروس کرونا

واکنش جهانی نسبت به نوع جدید ویروس کرونا

دی 3, 1399

طی چند هفته گذشته ، انگلستان با افزایش سریع موارد COVID-19 در نواحی جنوب شرقی خود روبرو شده است که منجر به افزایش تحقیقات اپیدمیولوژیک و ویروس شناسی در این کشور گردیده‌است. تجزیه و تحلیل داده‌های توالی ژنوم ویروسی‌ بدست آمده نشان میدهد بخش بزرگی از موارد ابتلائ جدید، مربوط به یک خوشه فیلوژنتیکی نوظهور ارتباط دارد.

نوع جدید ویروس از جهش‌ در پروتئین غشایی (Spike protein ) متعدد (حذف در ناحیه 69-70 و 144، N501Y ، A570D، D614G، P681H ، T716I ، S982A ، D1118H) و همچنین جهش در سایر مناطق ژنومی خبر می‌دهد. همانطور که در تحقیقات قبلی اشاره شده‌است، ویروس از پروتئین spike برای ارتباط با گیرنده ACE2 بدن انسان جهت ورود به سلول‌ها استفاده می‌کند. موتاسیون در این پروتئین می‌تواند موجب افزایش قابلیت عفونت‌زایی و پخش ویروس شود.

طی این تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته و همانطور که انتظار می‌رفت، جهش‌های مداوم ویروسی منجر به ظهور انواع جدید ویروس شوند، تجزیه و تحلیل اولیه در انگلستان نشان می‌دهد که این نوع به طور قابل توجهی واگیردارتر نسبت به انواع قبلی خود و احتمال بالقوه برای افزایش تعداد مبتلایان و نرخ سرایت (R=0.4) یا بیشتر با تخمین درحدود 70٪ را دارد. در این مرحله هیچ نشانه ای از افزایش شدت عفونت در ارتباط با نوع جدید وجود ندارد. تاکنون چند مورد با نوع جدید توسط دانمارک و هلند و بر اساس گزارش رسانه ها در بلژیک نیز گزارش شده است.

با توجه به اینکه در حال حاضر شواهد کافی برای نشان دادن میزان گسترش گونه ویروس جدید در خارج از بریتانیا وجود ندارد، تلاش‌های به موقع برای جلوگیری و کنترل گسترش آن مورد نیاز و شامل موارد زیر است:

− از مقامات و آزمایشگاه‌های تشخیصی در حوزه سلامت خواسته می‌شود که جداسازی ویروس را به موقع تجزیه و تحلیل و توالی‌یابی کنند تا موارد گونه جدید در افراد مبتلا قابل شناسایی باشد. افراد با سابقه اپیدمیولوژیکی ارتباط با موارد مبتلا با نوع جدید ویروس کرونا و یا سابقه سفر به مناطق شناخته شده، لازم است سریعاً شناسایی و بلافاصله برای آزمایش، انجام قرنطینه و پیگیری تماس‌های آنان به منظور جلوگیری از گسترش گونه جدید صورت گیرد.

− اگر موارد آلوده به این نوع جدید SARS-CoV-2 یا دیگر گونه‌های جدید SARS-CoV-2 شناسایی شوند، کشورها باید از طریق سیستم هشدار بین‌المللی و پاسخ زودهنگام سازمان‌های جهانی از جمله اتحادیه اروپا را مطلع نمایند.

− اهمیت پایبندی سختگیرانه به رعایت موراد بهداشتی و اجتماعی در برخورد با این بیماری از جمله حفظ فاصله اجتماعی و  استفاده از ماسک  با توجه به سیاست‌های ملی نیاز به ابلاغ جدی‌تر به مردم دارد. به ویژه راهنمایی در مورد اجتناب از سفرهای غیر ضروری و فعالیت‌های اجتماعی باید مورد تاکید باشد.

− آزمایشگاه ها باید عملکرد آزمایش‌های تشخیص ملکولی (PCR) ویروس کرونا با خارج کردن بررسی ژن S در تشخیص این بیماری COVID-19 را بررسی کنند.PCR  می‌تواند به عنوان شاخصی برای شناسیای موارد آلوده با گونه جدید و سپس برای توالی و بررسی بیشتر، مورد استفاده قرار گیرد.

− موارد مشکوک به ابتلای مجدد به COVID-19 باید با توالی‌یابی و جداسازی نوع ویروس مبتلا کننده پیگیری شود. به همین ترتیب،  بالینی که درمان ناموفق با استفاده از پلاسمای نوپا یا آنتی بادی‌های مونوکلونی را داشته‌اند نیز باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرند.

− با اجرای واکسیناسیون، نظارت نزدیک افراد  واکسینه شده برای COVID-19 باید برای شناسایی نارسایی احتمالی واکسیناسیون موفق و یا بروز عفونت‌ در این افراد صورت گیرد.سویه‌های ویروس جداشده از این موارد باید توالی‌یابی شوند و از نظر ژنتیکی و آنتی‌ژنیک مورد ارزیابی قرار گیرند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!