زیر سویه BA.5 ویروس کووید 19، ویروسی مقاوم در مقابل واکسیناسیون کرونا

زیر سویه BA.5 ویروس کووید 19، ویروسی مقاوم در مقابل واکسیناسیون کرونا

تیر 15, 1401

مقدمه

تنها حدود یک ماه طول کشید تا ویروس BA.5، یکی از زیر سویه‌های امیکرون، از زمانی که دانشمندان برای اولین بار آن را مشاهده کردند، باعث ابتلای طیف گسترده‌ای از انسان‌ها به COVID-19 شود. این زیر سویه‌ی جدید، به سرعت در حال گسترش است و آماده است تا نسخه‌های قبلی ویروس را پشت سر گذاشته و میلیون‌ها انسان را مجدداً به کرونا مبتلا کند. ما در ادامه قصد داریم شما را با زیر سویه BA.5 ویروس کووید 19 آشنا کرده و به پرتکرار‌ترین سوالات مربوط به آن پاسخ دهیم. با ما تا انتها همراه باشید.

 

آشنایی با زیر سویه BA.5 ویروس کووید 19

زیر سویه BA.5، که برای نخستین بار در 25 ام ماه فوریه‌ی سال 2022، در کشور آفریقای جنوبی شناسایی گردید، در حال حاضر سویه‌ی در حال گسترش غالب ویروس کووید 19 است که تا تاریخ 8 ژوئیه، 53.6 درصد از علل بیماری کرونا را در جهان تشکیل می‌دهد. مطالعات انجام شده روی این ویروس نشان می‌دهد که BA.5 ممکن است تا به امروز مسری‌ترین نوع شناسایی شده باشد و بتواند تا حد زیادی در برابر مصونیت ناشی از عفونت و یا واکسیناسیون مقاومت کند.

اطلاعات علمی و ژنومیک زیر سویه BA.5

کرونا ویروس‌ها خانواده‌ای از ویروس‌های RNA دار تک‌رشته‌ای و پوشش‌دار هستند که به 4 گروه آلفا، بتا، دلتا و گاما تقسیم می‌شوند. در گذشته تنها 6 نوع از این خانواده توانایی آلوده کردن انسان‌ها را داشتند که COVID-19 (عضو خانواده‌ی بتا کرونا ویروس‌‌ها)، نیز امروزه به این جمع اضافه شده است. BA.4/BA.5 سویه غالب کووید19  امروزه است و معتقدیم BA.2.75 ممکن است به آنها بپیوندد.

کرونا ویروس‌ها دارای چهار پروتئین ساختاری مهم هستند که پروتئین Spike، پروتئین اصلی بیماری‌زا در این ویروس‌ها به شمار می‌رود. این پروتئین از آنزیم نوع 2 مبدل آنژیتاسیون (ACE2) به عنوان رسپتور (گیرنده) استفاده کرده و سلول‌های دارای آن آنزیم را آلوده می‌کند. (رسپتور ACE2 در سلول‌های تنفسی، میوسیتی قلب و اندوتلیال عروق به‌وفور یافت می‌شود.)

زیر سویه BA.5 که امروزه مهمترین کرونا ویروس بیماری‌زا شناخته می‌شود، حاصل جهش در ژن‌های کد کننده‌ی پروتئین spike است. در نتیجه‌ی این جهش، پروتئین‌های spike جدیدی تولید می‌شوند که ساختار آنتی ژنی متفاوت، ولی عملکرد مشابهی با انواع قدیمی بیماری‌زا دارند. به همین خاطر این زیر سویه توسط آنتی بادی‌های بدن فرد واکسن زده قابل شناسایی نخواهد بود ولی همچنان سلول‌های ACE2 بدن را آلوده کرده و باعث بروز بیماری کرونا می‌شود.

BA.5 حساسیت بیشتری به مهارکننده TMPRSS2 Nafamostat دارد، به این معنی که BA.5 نسبت بهBA.1 و BA.2 کمی کمتر عفونی است، اما می‌تواند بدخیم‌تر و ایمنی گریز باشد، شبیه به نوع دلتا در سال 2021 باشد.

BA.4 و BA.5 بسیار شبیه هستند و تنها با چند جهش در پروتئین های ساختاری N و M، پروتئین غیر ساختاری NSP4 و پروتئین‌های Orf6 و Orf7b ، تفاوت دارند به نظر می‌رسد که این تفاوت‌ها به BA.5 قدرت تکثیر بیشتری می‌دهد و از BA.4 پیشی می‌گیرد.

همه‌ی انواع زیر سویه‌های امیکرون، از جمله زیر سویه BA.5، علائمی مشابه دیگر سویه‌های COVID-19 ایجاد می‌کنند. علائمی از قبیل:

  • آبریزش بینی
  • سرفه
  • گلو درد
  • تب
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • خستگی

جواب مثبت است. بر اساس اعلام سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری، BA.5، زیر سویه‌ی غالب COVID-19 است. به این معنا که این بیماری راحت‌تر از سایر سویه‌ها پخش می‌شود. دلیل این اتفاق نیز این است که زیر سویه BA.5 همانطور که در بالاتر نیز گفته شد، از مصونیت در برابر عفونت و واکسیناسیون کرونای گذشته فرار می‌کند. به این صورت، حتی اگر شما به زیر سویه‌های دلتا و یا BA.1 آلوده شده باشید، همچنان BA.5 می‌تواند شما را بیمار کند.

خیر اینطور نیست. زیر سویه BA.5 حتی در مقایسه با انواع دیگر، احتمال کمتری دارد که باعث بیماری شدید کرونا شود. به طور کلی توصیه می‌شود بدون در نظر گرفتن اینکه BA.5 چقدر عفونی است، اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از ابتلا به آن را رعایت کنید. اقداماتی از جمله زدن واکسن و استفاده از ماسک مناسب صورت.

برای محافظت از خود و خانواده‌تان در برابر مبتلا شدن به سویه‌ی جدید، مطمئن شوید که در مورد همه‌ی واکسن‌ها و عوامل جلوگیری کننده از اثر ویروس به‌روز هستید. مطالعات فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهند واکسینه شدن به محافظت از شما در برابر ابتلا شدن به نوع شدید بیماری کمک می‌کند.

از آنجایی که سویه‌ی BA.5 بسیار جدید می‌باشد، کارشناسان ایده‌ی روشنی ندارند که واکسن‌ها چقدر در پیشگیری از مبتلا شدن به  این بیماری موثر هستند. همانطور که در بالاتر نیز گفته شد واکسینه شدن به محافظت از شما در برابر گرفتن بیماری شدید کرونا کمک می‌کند. CDC یا سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری، اخیراً داده‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌داد، خطر مرگ ناشی از ویروس کووید برای افراد بالای 50 سالی که از واکسن استفاده نکرده بودند، در مقایسه با افرادی که استفاده کرده بودند، چهار برابر بیشتر بود. موضوع واکسن به ویژه برای کسانی که بالای 50 سال سن دارند و دارای نقص‌های ایمنی هستند، بسیار مهم می‌باشد.

به طور کلی اکثر افرادی که با هر نوع سویه‌ی کووید 19 آزمایششان مثبت می‌شود، به گفته‌ی CDC، معمولاً برای دو هفته یا بیشتر علائم مربوط به بیماری را تجربه خواهند کرد.

از جنبه‌های مثبت و مهم انجام نمونه گیری در منزل جهت آزمایش PCR کووید این ‌است، وقتی شما جهت انجام آزمایش به بیرون از منزل میروید، همیشه خطر انتقال بیماری مکان وجود دارد.

بله باید آزمایش بدهید. متاسفانه سویه‌ی امیکرون ویروس کووید 19 به قدری آسان پخش می‌شود که حتی افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. اگر که احتمال می‌دهید با یک فرد آلوده تماس داشته‌اید، انجام آزمایش به شما توصیه می‌شود. شما همچنین باید تا مدتی که جواب آزمایش‌تان مشخص نشده، قرنطینه شوید، از دیگر افراد خانه خود دور بمانید و ماسک بزنید.

به طور کلی سویه‌های جدید ویروس‌ها به دلیل بروز جهش ایجاد می‌شوند. به همین خاطر هر چه که تعداد افراد مبتلا بیشتر باشد و تولید ویروس بالا برود، احتمال اتفاق افتادن جهش و دیدن انواع و سویه‌های جدید ویروس نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل، با جلوگیری از ابتلای تعداد زیادی از مردم به زیر سویه BA.5، می‌توان تا حد زیادی به ریشه کنی بیماری کرونا کمک کرد.

حال سوال اساسی در این بازه زمانی این است که اگر ویروس کووید باعث بیماری جدی در من نشود، آیا واقعاً اهمیتی دارد که بدانم به کرونا مبتلا بوده‌ام یا خیر؟

بله اهمیت دارد. به سه دلیل:

  • اگر علائم بیماری شما بدتر شد، باید از وجود ویروس در بدن‌تان مطلع باشید تا بتوانید از درمان‌های مخصوص آن استفاده کنید.
  • باید از وجود ویروس اطلاع داشته باشید تا که بدانید آیا باید برای جلوگیری از ابتلای بقیه‌ی افراد مرتبط با شما، قرنطینه شوید یا خیر.
  • به افرادی که اخیراً با آنها در تماس بوده‌اید اطلاع دهید تا که بتوانند علائم خود را کنترل کنند و در صورت نیاز آزمایش دهند.

 

آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند با هدف حفظ قرنطینه خانگی و قطع زنجیره انتقال بیماری COVID-19، با تمرکز بر رعایت بالاترین و پایدارترین سطح ایمنی و بهداشت اقدام به گسترش خدمات غیرحضوری خود نموده است.

همچنین جهت حفظ ایمنی و سلامت شما عزیزان، سلامت تمامی پرسنل آزمایشگاه پیوند به طور روزانه چک می‌گردد و همکاران ما طی خدمت‌رسانی به شما از لباس مخصوص، ماسک و دستکش یکبار مصرف استفاده خواهند نمود.

به شما توصیه می‌کنیم تحت هیچ شرایطی انجام آزمایشات و یا بررسی سلامت خود را به تعویق نیاندازید و با خاطری آسوده از خدمات غیر‌حضوری پذیرش ، نمونه‌گیری و جوابدهی استفاده نمایید. جهت بهره‌مندی از خدمات مذکور از طریق لینک‌های ذیل اقدام فرمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!