تشخیص آرتریت روماتوئید برای مراقبت بهتر از بیماران

تشخیص آرتریت روماتوئید برای مراقبت بهتر از بیماران

بهمن 21, 1402

در دنیای تشخیص بالینی، شناسایی دقیق بیماری‌های مزمن هم برای بیمار وهم برای پزشکان بسیار پراهمیت است. دکتر ماریا سالیناس، رئیس بخش آزمایشگاه بالینی در بیمارستان دانشگاه سان خوان در آلیکانته، اسپانیا، به کشف یکی از این “بیماری‌های پنهان” از طریق فناوری پیشرفته کمک می‌کند که به پزشکان در تصمیم گیری بهتر کمک می‌کند.

آرتریت روماتوئید (RA) یکی از بیماری‌های خودایمنی شایع است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. تشخیص زودهنگام ودرمان، کلیدی برای بهبود نتایج بیمار است. با این حال، تشخیص RA بسیارچالش برانگیز است زیرا به ارزیابی کامل از جمله معاینات فیزیکی، نشانگرهای التهابی و آزمایش‌های آنتی‌بادی‌های خودایمن آزمایشگاهی پزشکی نیاز دارد.

RA یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به بافت ‌های خود بدن حمله می‌کند. برخلاف استئوآرتریت که در اثر سایش مفاصل ایجاد می‌شود، آرتریت روماتوئید به طور خاص پوشش مفاصل را هدف قرار می دهد و منجر به تورم دردناک، فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل می‌شود. التهاب ناشی از این بیماری می‌تواند سایر قسمت‌های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه در حال حاضر صنعت داروسازی موفق به ارایه داروهای بهتری برای درمان ارایه داده است، اما موارد شدید آرتریت روماتوئید همچنان می‌تواند منجر به ناتوانی جسمی شود.

دکتر ایمی کهل، روماتولوژیست در شهر لس آنجلس، بر اهمیت یک ارزیابی جامع برای بیماران مبتلا به درد و تورم مفاصل تاکید می کند. در حالی که آزمایش‌های سنتی مانند ESR و پروتئین فاز التهابی (CRP) به ردیابی پیشرفت بیماری کمک می‌کنند، تشخیص قطعی RA متکی بر آنتی‌بادی‌های خودایمنی خاص – فاکتور روماتوئید (RF) یا  anti-CCP است.

(خلاصه ای از مقاله Medscape Medical NEW)

Medical technician preparing a human blood sample for clinical testing

سخنی از آزمایشگاه پیوند

همانطور که پیشتر اشاره شد آرتریت روماتوئید می‌تواند موجب ایجاد آسیب‌های بلند مدت به مفاصل وساختار اسکلتی بدن شود با ناتوانی جسمی وحرکتی همراهی می‌باشد. لذا تشخیص بموقع ودقیق آن می‌تواند تاثیر چشمگیری در پیشگیری از آسیب بلند مدت وحفظ عملکرد عادی مفاصل داشته باشد.

همکاران ما در آزمایشگاه تشخیص طبی وتخصصی پیوند با شماره تلفن ۷۱۴۰۰۰۰۴ و یا از طریق شبکه و فضاهای مجازی این مجموعه منتظر دریافت سؤالات و راهنمایی شما در این زمینه هستند.

همچنین در صورت تمایل به انجام آزمایش بصورت نمونه گیری در منزل، کلیه مراحل پذیرش آزمایش‌های تشخیص آزمایشگاهی پزشکی در آزمایشگاه پیوند بصورت غیرحضوری واز طریق ارسال درخواست از وب‌سایت قابل انجام است.

شایان ذکر است برای دریافت نتیجه آزمایش، نیازی به مراجعه حضوری نیست و نتایج آزمایش‌ها به صورت اینترنتی در بخش جوابدهی آنلاین در دسترس شماست.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!