روز جهانی دیابت با شعار دسترسی به مراقبت

روز جهانی دیابت با شعار دسترسی به مراقبت

آبان 21, 1400

فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) با توجه به آمار رو به رشد دیابت در جوامع بشری، روز ۱۴ نوامبر (24 آبان) را در سال ۱۹۹۱ میلادی به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری کردند. این روز که یکی از مناسبت های رسمی در تقویم سازمان ملل متحد می باشد، هر ساله با مشارکت و حمایت بیشتری از سوی دولت ها، سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در سراسر جهان مورد توجه واقع می شود.

کمپین روز جهانی دیابت ۳ هدف عمده را دنبال می کند:

  • فراهم آوردن فضای لازم برای توجه به نیازهای جامعه دیابتی
  • تاکید بر لزوم اجرای برنامه های مدون و هماهنگ جهت کنترل خطرات دیابت برای جوامع
  • جلب توجه جهان به معضل دیابت و راهکارهای مدیریت آن

دیابت زمانی رخ می دهد که فرد قادر به تولید انسولین کافی (دیابت نوع 1) یا استفاده از انسولین تولید شده در لوزالمعده (دیابت نوع 2) نباشد و این امر منجر به افزایش سطح قند خون در فرد می‌شود. از عوامل مستعدکننده در بروز دیابت می‌توان به اضافه وزن و عدم تحرک جسمی و یا داشتن سابقه خانوادگی بیماری اشاره کرد. در صورت عدم کنترل بیماری، دیابت می‌تواند منجر به عوارض جدی از جمله نارسایی کلیه، سکته، نابینایی وهمچنین در مواردی با ایجاد مشکلات در بافت‌های اندام تحتانی بدن منجر به ایجاد زخم‌های دیباتی و درنهایت قطع عضو شود. علاوه بر این، برای میلیون‌ها خانوار کم درآمد، هزینه‌های دسترسی به مراقبت‌های مادام العمر برای دیابت و سایر بیماری‌های غیرواگیر می‌تواند خانواده ها را از نظر اقتصادی تحت فشار قرار دهد.

روز جهانی دیابت برای دومین سال با یک بیماری همه‌گیری جهانی اتفاق افتاده است، که در حال حاضر زندگی بیش از یک میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین طی مشاهدات و تحقیقات بعمل آمده، می‌بینیم که افراد دیابتی در صورت ابتلا به COVID-19 بیشتر در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

در سال 2020، شعار روز جهانی دیابت “پرستار و دیابت” بود تا نقش حیاتی پرستاران را در حمایت از افراد مبتلا به دیابت برجسته کند. شعار روز جهانی دیابت در سال 2021 تا 2023 “دسترسی به مراقبت از دیابت” است تا موانعی که بر سر راه دسترسی به داروها، استفاده از فناوری‌ها، پشتیبانی و مراقبت ها وجود دارد و میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان با این مشکلات مواجه هستند، را برجسته کند.

تحقیقات فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) نشان داده است که خانواده‌های بسیاری توانایی تشخیص علائم اولیه دیابت در فرزندان خود را ندارند. با وجود آنکه اکثر افراد بررسی شده در این پژوهش حداقل یک فرد دیابتی در نزدیکان خود داشتند، مشاهده شد که ۴ والد از هر ۵ والد (پدر، مادر یا هردو) شناخت دقیقی از علائم هشدار دهنده برای دیابت نداشتند؛ و یک والد از هر ۳ والد، اصلا این علائم را تشخیص نمی دادند!

تشخیص

– یک نفر از هر ۲ نفر، از دیابت خود اطلاع ندارد: تشخیص و درمان به موقع، کلید مدیریت دیابت و پیشگیری از عوارض است.

– عدم تشخیص زودهنگام دیابت نوع یک می تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد. علائم دیابت را بشناسید تا به خوبی از خود و خانواه تان محافظت کنید.

پیشگیری

– دیابت نوع دو در بسیاری از موارد با رعایت سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است. پیشگیری از دیابت در خانواده آغاز می شود.

– اگر فرد مبتلا به دیابت در خانواده دارید، عوامل خطر برای ابتلا به دیابت، علائم آن و نیز راهکارهای مدیریت آن را بخوبی بشناسید.

– خانواده ها می بایست سبک زندگی سالم را درون خود نهادینه کنند تا خطر ابتلای به دیابت در تمام اعضا کاهش یابد.

مدیریت

– مدیریت دیابت نیازمند مراقبت، کنترل و درمان روزانه، سبک زندگی سالم و آموزش مداوم است. حمایت خانواده از فرد دیابتی کلید موفقیت در این زمینه است!

– آموزش و پشتیبانی مداوم می بایست در دسترس تمامی خانواده ها و افراد مبتلا به دیابت باشد تا انگیزه و مهارت لازم برای مدیریت دیابت را در اختیار آنان قرار دهد.

– مراقبت ها و داروهای اولیه دیابت می بایست در اختیار تمامی خانواده ها باشد.

غربالگری و کنترل دیابت

شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!