روز جهانی کلیه: درک اهمیت کلیه سالم

روز جهانی کلیه: درک اهمیت کلیه سالم

اسفند 23, 1402

روز جهانی کلیه یک روز و مناسبت جهانی جهت آگاهی رساندن در اهمیت حفظ سلامت این عضو کلیدی در بدن است. اهمیت داشتن کلیه های سالم، کاهش مسائل مربوط به سلامت کلیه و تشویق آگاهی در مورد درمان‌های جدید از رویکردهای اطلاع رسانی در این روز است.

کلیه‌ها، اندام‌های پیچیده و شگفت انگیزی هستند که بسیاری از وظایف ضروری را برای حفظ سلامت ما انجام می‌دهند.

وظیفه اصلی کلیه‌ها، حذف سموم و آب اضافی از خون شما است.همچنین به کنترل فشار خون، تولید گلبول‌های قرمز و حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنند. کلیه ها تقریباً به اندازه مشت شما در عمق شکم و زیر قفسه سینه قرار دارند.

کلیه‌های شما سطح جریان خون بسیاری از مواد معدنی و مولکول‌ها از جمله سدیم و پتاسیم را کنترل می‌کنند و به کنترل اسیدیته خون کمک می‌کنند. کلیه های شما هر روز نمک و آب بدن را به دقت کنترل می کنند تا فشار خون شما ثابت بماند.

بیماری مزمن کلیه چیست؟

بیماری مزمن کلیه (CKD) از دست دادن پیشرونده عملکرد کلیه در طی چند ماه یا سال است. هر یک از کلیه‌های شما حدود یک میلیون فیلتر ریز دارد که نفرون نامیده می‌شود. اگر نفرون‌ها آسیب ببینند، کار خود را متوقف می‌کنند. برای مدتی، نفرون‌های سالم می‌توانند کار اضافی را انجام دهند. اما اگر آسیب ادامه یابد، نفرون‌های بیشتری از کار می‌افتند. پس از یک نقطه مشخص، نفرون های باقی مانده نمی توانند خون شما را به خوبی فیلتر کنند تا شما را سالم نگه دارند.

زمانی که عملکرد کلیه کمتر از یک نقطه خاص باشد، نارسایی کلیه نامیده می‌شود. نارسایی کلیه کل بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعث شود شما احساس بیماری کنید. نارسایی کلیه درمان نشده می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

آنچه نباید فراموش کنید:

  • بیماری مزمن کلیوی اولیه هیچ علامت یا علامتی ندارد.
  • بیماری مزمن کلیه معمولاً از بین نمی رود.
  • بیماری کلیوی قابل درمان است. هرچه زودتر متوجه شوید که به آن مبتلا هستید، شانس بیشتری برای دریافت درمان موثر دارید.
  • برای بررسی بیماری کلیوی از آزمایش خون و ادرار بعنوان اولین آزمایش غربالگری استفاده می‌شود.
  • بیماری کلیوی می‌تواند به نارسایی کلیه تبدیل شود.

برای کلیه‌های خود چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

بیماری‌های کلیوی قاتل‌های خاموش هستند که تا حد زیادی می‌توانند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند. راه‌های مختلفی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کلیوی وجود دارد.

تناسب اندام را حفظ کنید، فعال باشید

این می تواند به حفظ وزن ایده آل بدن، کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه کمک کند.

مفهوم در حرکت برای سلامت کلیه» یک راهپیمایی جمعی در سراسر جهان است که شامل مردم، افراد مشهور و متخصصان در حال حرکت در یک منطقه عمومی با پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری است. چرا به آنها ملحق نمی شوید – با هر وسیله ای که ترجیح می دهید! برای اطلاعات بیشتر بخش رویدادهای وب سایت WKD را بررسی کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

این می تواند به حفظ وزن ایده آل بدن، کاهش فشار خون، پیشگیری از دیابت، بیماری قلبی و سایر شرایط مرتبط با بیماری مزمن کلیه کمک کند.

مصرف نمک خود را کاهش دهید. مصرف توصیه شده سدیم 5-6 گرم نمک در روز است. این شامل نمک موجود در غذاهای شما می شود. (حدود یک قاشق چایخوری). برای کاهش مصرف نمک، سعی کنید مقدار غذاهای فرآوری شده و رستورانی را محدود کنید و به غذا نمک اضافه نکنید. اگر خودتان غذا را با مواد تازه تهیه کنید، کنترل میزان مصرف نمک برایتان آسان تر خواهد بود.

قند خون خود را بررسی و کنترل کنید

حدود نیمی از افرادی که دیابت دارند نمی دانند که دیابت دارند. بنابراین، شما باید سطح قند خون خود را به عنوان بخشی از چکاپ عمومی بدن خود بررسی کنید. این امر به ویژه برای کسانی که به میانسالی یا بالاتر نزدیک می‌شوند بسیار مهم است. حدود نیمی از افرادی که دیابت دارند دچار آسیب کلیه می شوند. اما در صورتی که دیابت به خوبی کنترل شود، می‌توان از این امر پیشگیری/محدود کرد. عملکرد کلیه خود را به طور منظم با آزمایش خون و ادرار بررسی کنید.

پنج آزمایش برای بیماری کلیوی

روش‌ها و آزمایش‌های مختلفی برای بررسی کلیه‌ها و نظارت بر پیشرفت بیماری کلیوی وجود دارد. ارائه دهنده شما ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر را برای بررسی سلامت کلیه های شما انتخاب کند:

آزمایش خون برای GFR

این آزمایش خون با اندازه‌گیری میزان فیلتراسیون گلومرولی (GMR) بررسی می‌کند که کلیه‌ها چقدر خون شما را فیلتر می‌کنند. این آزمایش همچنین میزان کراتین، یک ماده زائد که توسط کلیه‌های فعال حذف می‌شود، در خون باقی می‌ماند. هنگامی که بیماری کلیوی بدتر می شود، مقدار بیشتری کراتین در خون یافت می شود. نتایج آزمایش خون برای GFR به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا تشخیص دهد. GFR که 60 یا بالاتر باشد طبیعی است، اما GFR کمتر از 60 ممکن است نشان دهنده بیماری کلیوی باشد. وقتی GFR 15 یا کمتر باشد، این نارسایی کلیه در نظر گرفته می شود و نیاز به اقدام فوری مانند دیالیز یا پیوند کلیه دارد.

آزمایش ادرار برای آلبومین

یکی دیگر از آزمایش‌هایی که معمولاً برای بیماری کلیوی انجام می‌شود، آزمایش ادرار است که آلبومین را بررسی می‌کند. آلبومین پروتئینی است که در خون یافت می شود و زمانی که کلیه ها سالم هستند از انتقال این پروتئین به ادرار جلوگیری می کنند. اگر آزمایش آلبومین را در ادرار نشان داد، باید اقداماتی برای حفظ عملکرد کلیه انجام شود.

تست نیتروژن اوره خون (BUN)

نیتروژن اوره یکی دیگر از مواد زائد است که ممکن است در صورت وجود مقادیر زیاد آن در خون با بیماری کلیوی سازگار باشد. آزمایش نیتروژن اوره خون میزان نیتروژن اوره در خون را اندازه گیری می کند. این آزمایش را می توان همراه با آزمایش خون GFR استفاده کرد.

 تست کراتینین سرم

کراتینین یک ماده زائد است که توسط متابولیسم صورت گرفته در ماهیچه‌ها تولید شده و توسط کلیه‌ها دفع می‌شود. افزایش سطح کراتینین سرم در خون ممکن است نشان دهنده اختلال در عملکرد کلیه باشد. آزمایش کراتینین سرم ارزیابی اولیه ارزشمندی را در مورد سلامت کلیه ارائه می‌دهد و به تشخیص زودهنگام اختلال در عملکرد کمک می‌کند.

در آزمایشگاه تشخیص طبی و تخصصی پیوند، ما سعی در ارائه خدمات جامع درخصوص ‌آزمایش‌های غربالگریی عملکرد کلیه به مراجیعن محترم و ارزشمند خود را داریم. توصیه می‌شود با اولویت دادن به سلامت کلیه و ارائه مراقبت‌های قابل دسترس و با کیفیت بالا، ما افراد را قادر می‌سازیم تا زندگی سالم تر و رضایت بخشی داشته باشند.

بیایید با هم سلامت کلیه‌ها را در اولویت قرار دهیم و آینده‌ای را رقم بزنیم که در آن بیماری‌های کلیوی زود تشخیص داده شوند، به طور موثر مدیریت شوند و در نهایت از آن پیشگیری شود. با استفاده در خدمات تشخیصی آزمایشگاه پیوند در کنار شما، گام‌های پیشگیرانه‌ای در جهت سلامت بهینه کلیه و آینده‌ای روشن‌تر و سالم‌تر را مطمئن بردارید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!